מבוא

עמוד:11

11 קורא בין התמונות מערכות החינוך ובתי המדרשות המגוונים, שייסדו את מכונם על העמקת הזהות היהודית - תהא אשר תהא . אלה הותירו את התרבות במובנה הרחב רק כקישוט בעלמא ולא כתוכן המרכזי, בדומה לאותם פיתוחי חותם שנעשו בתשמישי הקדושה שפיארו את אותם חפצים אך נותרו בשולי הדברים אל מול תשמישי הקדושה עצמם . מטרתו של ספר זה להפוך את השיח האומנותי לחלק מרכזי מהשיח הערכי, החינוכי והזהותי . בכך הוא מבקש ללכת אל מעבר לשדות האומנות ואף מעבר למחוזות המחקר האומנותי . הוא מבקש להפוך את האומנות ואת השיח סביב האומנות לשיח מרכזי בבית המדרש, לאבן יסוד משמעותית בתוך עולם הזהות שבו איש ואישה, מבוגרים וצעירים, בונים, מפרקים ומרכיבים מחדש את זהותם היהודית - על גווניה השונים . אומנות יהודית - קולות חדשים בבית המדרש הרחבת השורות של המונח "תרבות יהודית" אינה נחתמת באמירה העקרונית על דבר משמעותו של המושג "תרבות יהודית", אלא היא למעשה פותחת את שערי בית המדרש למגוון דמויות ולמגוון קולות שאחרת לא היו יכולים למצוא את דרכם אל בית המדרש, אל חיי העיון והמחשבה ואל השיח הישיר הדן בסוגיות היסוד של הזהות ושל יסודות המחשבה של האדם . פתיחת שערי בית המדרש היא כפולה, הן בהפניית המבט אל העבר והן בנשיאת העיניים אל העתיד . בהיבט ההיסטורי הרי שצירופם של האומנים היהודים אל בית המדרש מאפשרת להביא קולות שעל פי רוב לא נשמעו מבין הספרים הכתובים - הן במובן הראשוני ביותר של דמויות ועמדות שלא בהכרח משתקפות מהספרות הכתובה, שהייתה לאורך שנים ארוכות רבנית בעיקרה, והן במובן העמוק של חיים יהודיים, אשר מעצם היותם סובבים סביב האומנות מביאים עמם פתיחות מסוג אחר אל העולם התרבותי

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר