פרק שמיני דחיית האימפריאליזם הנאצי והפשיסטי — האחים המוסלמים

עמוד:14

ישראל גרשוני 14 ספרות המחקר שטיפלה בתולדות האחים המוסלמים עשירה מאוד . מדי כמה שנים היא מתעדכנת ומשתבחת . אין אנו רואים צורך לחזור עליה או למחזר את ממצאיה . 5 היא כיסתה יחסית היטב גם את התפתחויות התנועה בשנים הנדונות . עם זאת, בתחום המעניין אותנו כאן דומה שהמחקר לא הבהיר דיו את עמדת התנועה כלפי ההתפתחויות באירופה ערב המלחמה וביחס למקומה הראוי של מצרים ) ושאר הארצות הערביות ( בהתפתחויות הללו . אנו עדיין לוקים בעיקר בהבנה נכוחה של יחס האחים המוסלמים לנאציזם ולפשיזם, הן כאידאולוגיות, הן כסדרים כלכליים חברתיים והן כמשטרים פוליטיים . בד בבד, המחקר אינו ממצה את יחס האחים המוסלמים לבעלות הברית הדמוקרטיות, בעיקר לצרפת ולאנגליה . חוקרים אחדים, מצרים ומערביים, נטו לראות באחים המוסלמים "ארגון 6 או בניסוח אחר, תנועה פשיסטי", "תנועה פשיסטית", תנועה הקרובה לפשיזם, 7 גם הסתכלות בת הזמן, של שלידתה ועיצובה ב"השראות" פשיסטיות ונאציות . 8 בנא אף הואשם הבריטים או של מצרים, הגדירה את התנועה כ"פשיסטית" . 9 לעתים הוצגה "האנטישמיות" בקשרים עם איטליה הפשיסטית וגרמניה הנאצית . של האחים המוסלמים בשנות ה – 30 כנגזרת במישרין מהאנטישמיות הנאצית הגזענית של העשור . מאבק האחים המוסלמים במצרים למען התנועה הלאומית הפלסטינית ונגד הציונות והיישוב, מאבק שהיה כרוך בשנאת היהודים והיהדות, בהפגנת עוינות כלפי יהודי מצרים וברטוריקה בעלת סממנים אנטישמיים, הוצג כשיקוף וכשעתוק של שנאת היהודים ורדיפת היהודים בגרמניה הנאצית . דומה ש"הפשיזם" או "הנאציזם" שימש להיסטוריונים הללו מסגרת לפענוח הצופן "הפנימי" וההתנהגות "החיצונית" של האחים המוסלמים . לכאורה יש לטענה הזאת על מה לסמוך ; לתנועה היה מבנה היררכי אוטוריטרי ונוקשה, היא הסתייגה במוצהר מהמשטר הדמוקרטי הפרלמנטרי ומפלורליזם תרבותי ופוליטי, נאבקה נגד הפוליטיקה הרב – מפלגתית ) האחים דחו אותה במונח הגנאי חזביה ( , ניזונה מכריזמה של מנהיג אחד, מפולחן המנהיג הכל יכול, "בעל ההשראה האלוהית", המקיים תקשורת ישירה עם "ההמונים", הטיפה לציות, משמעת, סדר ודבקות עילאית במטרה, הקימה ארגוני נוער במבנים צופיים צבאיים למחצה, אימנה אותם אימונים גופניים מיוחדים ושטפה אותם באינדוקטרינציה של "בשורת האחים" כדי להכשירם להיות הקאדרים החלוציים של התנועה ) יחידות הג'ואלה והכתאאיב ( , היו לה לבוש ייחודי וסמלים אופייניים, היא נצמדה לדוקטרינה "מלאה" הנותנת תשובות לכל מערכות החיים, היא הפעילה רטוריקה מתלהמת, תעמולה מיליטנטית והציגה את עצמה כתנועה "עממית", אשר מדברת בשם רצון כל "העם" או "האומה" ודוחה את כל המנגנונים או ההליכים הפרלמנטריים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר