מבוא

עמוד:14

אפרת קנולר 14 הדגיש את הזכות לחיים , לחירות ולקניין . לדבריו , זכות הפרט קודמת לטובת המדינה ולכן אין להקריב את חירויות האזרח למען 6 לצד הרעיון הליברלי האינדיווידואליהאינטרסים של המדינה . התפתח רעיון הליברליזם הכלכלי . אדם סמית , אבי הליברליזם הכלכלי , טען שהמדינה אינה צריכה להתערב בכלכלה ; על השוק 7 תפיסתו שללפעול באופן חופשי ובסופו של דבר ייווצר איזון . סמית הלמה את האינטרסים של המעמד הבינוני , התעשיינים ובעלי ההון — ציבור הבוחרים הפוטנציאלי של המפלגה הפרוגרסיבית , המפלגה הליברלית ושל הליברלים העצמאים . מפלגה אידיאולוגית נוספת היא הדרך השלישית , שהוקמה לאחר הסכמי אוסלו והתמודדה בבחירות 1996 . מלכתחילה התכוונו מייסדיה להקים מפלגת מרכז . שם המפלגה — הדרך השלישית — בדומה ל " מפלגה השלישית " באירופה , מעיד על כוונת מייסדיה להקים מפלגה שתעמוד בין מפלגת העבודה משמאל ובין מפלגת הליכוד מימין . האידיאולוגיה התמקדה בשמירה על רמת הגולן ובקירוב בין דתיים ובין חילוניים . לעומת זאת הקבוצות השונות שהרכיבו את ד " ש ואת מפלגת המרכז היו מפולגות בנושאי חוץ וביטחון , ולכן הציבו את עצמן במרכז ונמנעו מדיונים אידיאולוגיים בנושאים אלה . מנהיגים כריזמטיים ובעלי השפעה , הן במערכת הצבאית והן במערכת הפוליטית , עשויים לחבור ולהקים מפלגה אף על פי שכל אחד מהם נושא אידיאולוגיה אחרת . החיבור ביניהם נובע מאינטרסים אישיים ומהרצון לצבור עוצמה אלקטורלית ולשמש לשון מאזניים בין גוש הימין וגוש השמאל , דוגמאות לכך הן מפלגת ד " ש ומפלגת המרכז . מאפיינים של מצביעי מפלגות המרכז חוק יסוד : הכנסת , שנחקק ב – 12 בפברואר ,1958 בתקופת הכנסת השלישית , קובע בסעיף 4 שהבחירות בישראל הן בחירות חשאיות .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר