1 החיזיון כמציאות ממשית בציורי גוגן

עמוד:11

11 מחשבות על אמנות מודרנית בציור חזיון הדרשה ( 1888 ) [ 1 ] , המכונה גם יום ראשון לאחר הדרשה או מאבק יעקב במלאך, הפך גוגן את החיזיון הדתי לאירוע ממשי ועכשווי . הוא איחד אירוע מקומי השייך להווי החיים הברטוני, הכפריות הברטוניות היוצאות מהדרשה של יום ראשון, עם אירוע השייך לזמן אחר, המאבק בין יעקב והמלאך המתואר בתנ"ך . במכתב לוואן גוך מספטמבר 1888 כתב גוגן : "בעיניי, בציור זה הנוף והמאבק קיימים רק בדמיונם של האנשים המתפללים לאחר הדרשה, לכן יש ניגוד וחוסר פרופורציות בין 4 אך למרות דברי גוגןהאנשים הטבעיים לבין המאבק הלא-טבעי" . על הניגוד ועל חוסר הפרופורציות, החלוקה בין שני העולמות אינה כה החלטית . המאבק, שהיה אולי נושא הדרשה, אינו מופיע כחֶזיון דמיוני, אלא כאירוע עכשווי המתרחש בו-זמנית עם יציאת הנשים מהכנסייה . אומנם הוא מרוחק ( כאילו צויר בפרספקטיבה מואצת ) , אך נראה למתבוננים בציור כפי שהוא נראה לנשים הצופות באירוע, מכיוון שהן עומדות בתקריב במישור הקדמי של הציור ונראות מגבן . כך גם אנו, הצופים, מצטרפים ורואים את המתרחש מנקודת המבט של הנשים, הופכים להיות חלק מהקבוצה ומשתתפים בשחזור המיתוס המתרחש כאן ועכשיו . החוקר ווייצ'ק ז'ירט-ואסיוטינסקי טען שגם גוגן משתתף באירוע הזה, כי הדמות המופיעה מימין בציור היא דמותו בתפקיד המאג, ואילו הדמות הברטונית במרכז מייצגת את מדלין ברנאר ( Bernard ) , אחותו של 5 הצייר אמיל ברנאר וחברתו הקרובה של גוגן . גישתו של גוגן ליצירה נבעה מתפיסת עולמו הסינתטיסטית . 4 . Claire Fréches - Thory , " La vision du sermon", in Richard Brettell, Françoise Cachin, Claire Frèches - Thory, Charles . F . Stuckey ( eds . ) , Gauguin, Paris : Grand Palais, 1989, p . 123 Vojtě ch Jirat - Wasiutyʼnski , " Paul Gauguin's ‘ Self - Portrait with Halo and . 5 Snake' : The Artist as Initiate and Magus", Art Journal 1, ( Spring 1987 ) pp . 22 - 28

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר