פתח דבר

עמוד:10

10 | עיון ומחקר בחינוך מתמטי בגיל הרך סנטמריה וד״ר נורה שויר . פרק זה עוסק בהתפתחות מושג המספר בשנות החיים הראשונות של הילד, ונבחנת בו הטענה שהתפתחות זו מצריכה תפיסה מטה - קוגניטיבית . הפרק מציג את התהליכים המטה - קוגניטיביים הרבים אשר ילדים צעירים יכולים להשתמש בהם בעת חשיבה ותקשורת מספרית . גם השער השני, "גאומטריה – הוראה, למידה וחשיבה", כולל שני פרקים . את הפרק השלישי בספר כתבו פרופ׳ דאגלס ה' קלמנטס, פרופ׳ ג'ולי סאראמה וד״ר קנדס ג'סוויק . פרק זה עוסק בבחינה של סביבות כיתתיות ממוחשבות המקדמות גישה של פתרון בעיות ; בבדיקת היתרונות של התפתחות מושגים ותהליכים מתמטיים ( כמו למשל הנמקה, קישורים, פתרון בעיות, תקשורת וייצוגים ) ; ובתרומת המחשבים לתלמידים בנושאים דוגמת המעבר מחשיבה נאיבית לחשיבה אמפירית ולוגית, העלאת השערות ובדיקתן . את הפרק הרביעי בספר כתבו פרופ׳ צביה מרקוביץ, ד״ר רנה הרשקוביץ, ד״ר שרמן רוזנפלד, לאה אילני ופרופ׳ בת שבע אלון . פרק זה עוסק בתוכנית אגם לטיפוח חשיבה חזותית בקרב ילדים צעירים . התוכנית נבנתה בהתאם לחזונו של האומן יעקב אגם אשר מאמין כי יש לפתח חשיבה חזותית כבר בגיל צעיר . בתוכנית הילדים נחשפים למושגים חזותיים בסיסיים ( צורות גאומטריות יסודיות, מושגי יסוד מתמטיים ומדעיים ) ומתקדמים ( סימטריה, יחס ופרופורציה, אינטואיציה, ממדים, אומדן חזותי ) . יכולות אלו נחשבות לאבני היסוד של החשיבה החזותית, חשיבה שהיא מתמטית ומדעית . מפרק זה עולה שבקרב הילדים אשר למדו לפי תוכנית אגם, יכולות החשיבה החזותית – בסביבה רגילה ובסביבה מורכבת – הן גבוהות . השער השלישי, "קוגניציה וחשיבה", כולל שלושה פרקים . בפרק החמישי שכתבו ד״ר רנה הרשקוביץ ופרופ׳ אברהם הרכבי, נבדקת היכולת של תלמידים להסביר את פתרונותיהם, ומתוארים מאפייני ההסברים של התלמידים . נוסף על כך נבדקים גורמים אפשריים אשר עשויים להשפיע על מתן הסברים ( או אי - מתן הסברים ) של תלמידים . בפרק השישי שכתבה ד״ר אמאל שריף - רסלאן, נדוֹן הקשר שבין "כַּמָתים" לבין היסקים לוגיים בגיל הרך . כותבת הפרק רואה בשפה הטבעית בסיס לתקשורת בין אנשים . הבנת הקֶשר שבין השפה הטבעית, השפה המתמטית ועיסוקם של ילדים בכמתים ובהיסקים לוגיים מוסיפה נדבך חשוב לחינוך המתמטי בגיל הרך . הבנה זו מדגישה את חשיבות העיסוק בכמתים ובהיסקים לוגיים ואת היותו חלק משמעותי בחינוך המתמטי, וזאת תוך כדי מעורבות של הורים, גננות ומורים בתהליך . הפרק דן בכמה סוגיות : קבלת החלטות בעת התמודדות עם היסקים לוגיים, מאפיינים של הנמקות ילדים בגיל

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר