מבוא

עמוד:12

12 | התבוננות מחודשת בחינוך הבלתי פורמלי חינוך ולמידה . סמית ( 8 . Smith, 2008, p ) הבחין בין למידה לחינוך : "למידה היא תהליך המתרחש כל הזמן ; חינוך כרוך בכוונה ומחויבות" . רוג'רס ציין את הקֶשר בין למידה לחינוך וכתב כי "כל חינוך הוא למידה, אבל לא כל למידה היא חינוך . חינוך הוא למידה מתוכננת" ( 7 . Rogers, 2014, p ) . במילים אחרות, למידה היא הבסיס לכל חינוך . לפי רוג'רס ( שם ) , חינוך בלתי פורמלי הוא חינוך מובנֶה ( יש לו מטרות, מוקדש זמן ללמידה, ניתן סיוע בלמידה ) , ולמשתתף בתהליך יש כוונה ללמוד . במילים אחרות, חינוך הוא למידה מודעת ומונחית לקראת מטרה . במשך כל השנים הגדרת החינוך הבלתי פורמלי הייתה שנויה במחלוקת, והדבר משתקף בהגדרות הרבות למושג זה בספרות המקצועית . טיפולוגיות שונות הוצעו בהתבסס על תבחינים ( קריטריונים ) שונים, והגדרות נוסחו בידי אנשי אקדמיה, גופים בין - לאומיים, אנשי חינוך וארגונים העוסקים בחינוך בלתי פורמלי ( 2012 AEGEE, 2011 ; EC, 2001 ; OECD, 2014 ; Tobias, 1992 ; UIS, ) . חלק מההגדרות התרחקו מהתפיסה אשר מציגה את החינוך הבלתי פורמלי כניגודו של החינוך הפורמלי, תפיסה שבגינה נוטים לראות את הראשון כנחות מהאחרון ( 2016 Robinson - Pant, ) . יש הסבורים כי הגבולות בין חינוך פורמלי לחינוך בלתי פורמלי אינם חד - משמעיים ( 2008 Farrell & Hartwell, ) . גישה זו עולה בקנה אחד עם תפיסת החינוך והלמידה כרצף בעל שני קצוות : בקצה האחד של הרצף למידה לא פורמלית, בקצה האחר חינוך פורמלי, וביניהם חינוך בלתי פורמלי ( 2006 Rogers, 2004, 2019 ; UNESCO, ) . למידה לא פורמלית חינוך בלתי פורמלי חינוך פורמלי מקורה של הגישה הרווחת כיום הוא בתפיסה אחרת של רצף . גישה זו גורסת כי יש לנטוש את הסיווג המשולש של דפוסי החינוך ולראותם כמשולבים, לא כנפרדים . ההנחה שבבסיס גישה זו היא כי כל סיטואציה חינוכית מתאפיינת בדפוס דומיננטי, ולצידו יש ביטוי לדפוסים האחרים – בין שאלה מיוחסים לחינוך הפורמלי, בין שלחינוך הבלתי פורמלי ובין שלחינוך הלא פורמלי ( , . Colley et al La Belle, 1982 ; Valchev et al . , 2016 ; 2003 ) . מכאן שכל תוכנית או פעילות של חינוך בלתי פורמלי צריכה להיות ממוקמת על הרצף בהתאם למאפייניה . פעילות כזו היא פעילות חינוכית מאורגנת אשר מתקיימת מחוץ למערכת החינוך הפורמלי ( - Coombs & Ahmed, 1974 ; Norqvist et al . , 2016 ; Sefton Green, 2006 ; Tobias, 1992 ) , והיא נגישה לכל משתתף ולכל קבוצות הגיל –

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר