מבוא

עמוד:11

מבוא | חגית קליבנסקי, אדם הישראלי | 11 במהלך שנות התשעים התעורר מחדש העניין בחינוך הבלתי פורמלי בעיקר במדינות פוסט - תעשייתיות מערביות . מקורה של התעוררות זו היה ההכרה כי מערכות החינוך הפורמלי לבדן אינן יכולות לספק מענה לאתגרי החברה המודרנית ( 2019 Coun Eur, 2000 ; Rogers, ) , כמו גם אימוץ התפיסה של למידה לאורך החיים ( lifelong learning ) במדינות רבות והתייחסותן לחינוך הבלתי פורמלי כאל חלק אינטגרלי מתפיסה זו ( 2014 Yasunaga, ) . העניין המחודש בחינוך הבלתי פורמלי – רוג'רס מכנה זאת "דור שני של חינוך בלתי פורמלי" ( Rogers, 2019 ) – התבטא במסמכים של ארגונים בין - לאומיים ( Coun Eur, 1999 ; EC, OECD, 1996 ; 1998 ) כמו גם בפרסומים במרבית כתבי העת העוסקים בחינוך ( 2019 Rogers, ) . יתרה מזאת, המדיניות של אונסק"ו ( 2018 2015, UNESCO, ) ושל האיחוד האירופי ( 2014 EC, ) ועבודות מחקר מראות כי נמשכת ההתעניינות בתחום זה ברחבי העולם ( 2017 Norqvist & Leffler, ) . חינוך אחד, הגדרות רבות בשנות השבעים קומבס ואחרים ( , . Coombs & Ahmed, 1974 ; Coombs et al 1973 ) , חוקרי חינוך שעסקו גם בניהול ובקביעת מדיניות במוסדות בין - לאומיים, ניסחו הגדרה אשר הבחינה בין חינוך פורמלי לבין חינוך לא פורמלי וחינוך בלתי 1 הגדרה זו שימשה ומשמשת נקודת מוצא לשיח בתחום החינוך הבלתי פורמלי . פורמלי, והיא נמצאת עדיין בשימוש נרחב – בעיקר למטרות של תכנון, ניהול, 2 מימון, פיקוח והערכה ( 2014 Yasunaga, ) . עם השנים הגדרה זו הייתה מושא לדיונים ולביקורת, ונעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לאפיין את החינוך הבלתי פורמלי ולהגדירו . ניסיונות אלה הובילו לשימוש במִגוון מונחים לתיאור חינוך זה : חינוך גמיש, חינוך משלים, פעילות חוץ - קוריקולרית ( extracurricular activity ) . בהקשר הזה נדונו גם המושגים 1 חינוך פורמלי ( formal education ) הוא מערכת החינוך הממוסדת . זוהי מערכת כרונולוגית ומובנית היררכית, והלימודים בה מתקיימים החל בבית הספר היסודי וכלה באוניברסיטה ; חינוך בלתי פורמלי ( nonformal education ) כולל כל פעילות חינוכית מאורגנת ושיטתית המתבצעת מחוץ למערכת הפורמלית . מטרת החינוך הבלתי פורמלי היא לספק סוגים נבחרים של למידה לקבוצות משנה מסוימות באוכלוסייה, מבוגרים וילדים ( Coombs & Ahmed, 1974 ) ; חינוך לא פורמלי ( informal education ) הוא תהליך הנמשך כל החיים, ובמהלכו כל אדם רוכש וצובר ידע, מיומנויות, עמדות ותובנות מחוויות יום - יומיות, מאינטראקציות ומחשיפה שלו לסביבה . חינוך לא פורמלי אינו מאורגן, ולעיתים קרובות אינו שיטתי . עם זאת, הוא הגורם לחלק הארי של הלמידה בחייו של כל אדם . 2 יש שאינם מבחינים בין חינוך בלתי פורמלי לבין חינוך לא פורמלי, כיוון שאינם רואים בחינוך הלא פורמלי דפוס חינוך ( ראו אצל 1990 Jeffs & Smith, ) .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר