מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 ואילך, הדמוקרטים המתונים, השמרנים והרפובליקנים אימצו את סדר היום הליברלי והפרוגרסיבי בסוגיות יסוד של מדיניות בענייני מחלות נפש, התמכרות ושיכונם של חסרי בית, או שלא היה להם די כוח פוליטי לעצור אותו . והיו אלו הדמוקרטים, לא הרפובליקנים, שמילאו תפקיד מפתח ביצירת המודל הניאו-ליברלי המקובל של שלטון המשתמש בשירותי קבלנות של שלל ארגונים ללא מטרות רווח, ארגונים שאינם מתואמים זה עם זה ושלעיתים קרובות אינם נושאים באחריות למעשיהם, ואשר התגלו כחסרי יכולת כלכלית, ארגונית וחוקית לטפל במשברים . זמן לא רב אחרי שהתחלתי את מחקרי קראתי שלושה ספרים שלטעמי אז וגם היום הם שלושת הספרים הטובים ביותר על תופעת חסרי הבית . שלושתם יצאו לאור בתחילת שנות התשעים, ושלושתם 5 בתחילה הספרים נסכו בי חוברו בידי ליברלים או פרוגרסיבים . השראה . חשתי כאילו שלושת חכמי קדם קפצו בזמן כדי להעביר הלאה את אמיתות היסוד שלהם . אולם אז התחוור לי שלמרות הסיקור וההסכמה הרחבים ששלושת הספרים הללו גרפו — בין השאר בעיתונים המשפיעים ביותר באמריקה — המשבר של חולי הנפש והמכורים ושל דרי הרחוב שאינם מקבלים מענה העמיק במקום להצטמצם . מה ימנע מגורל דומה להכות גם בסן-פרנסיסקו ? בלילה ההוא התוודיתי באוזני הלן אשתי שייתכן שכל שאני מסוגל לעשות הוא לכתוב ספר שיזהיר מקומות אחרים מה לא לעשות . היא השתתקה והסיטה את מבטה, ואחרי ששאלתי אותה מה העניין אמרה לי : "אנחנו גרים כאן" . היא חשה כי באותה מידה שבה אני ביקורתי עליי גם לפעול לתיקון . על כן מהותו של ספרי היא הצעה אופטימית של תוכנית פעולה להשבת הכבוד האנושי, ולא רק החוק והסדר, לערים פרוגרסיביות בחוף המערבי . אני מקווה ומאמין כי שמרנים ופרוגרסיבים חושבים יחושו בשכל, ברגש ובתחושת-הבטן הזדהות עם הדברים, גם במישור הפילוסופי וגם במישור המעשי-ציבורי שלהם . משחלקתי עימכם את המניעים שלי כמיטב הבנתי, אנחנו יכולים לעבור לציוויליזציית החוף המערבי הקורסת .

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר