מבוא

עמוד:13

13 איקונות מוזהבות של הדימויים השונים בתוכנית האדריכלית שלה . כמו כן, אבקש ללמוד, לחקור ולעקוב אחר הסגנון הייחודי המאפיין את האיקונות מהתקופות השונות, ואחר מקורות ההשפעה הטקסטואליים והאיקונוגרפיים לעיצובן . הכנסייה היוונית-אורתודוכסית הקטנה ברמלה נבנתה בעיר מוסלמית, 2 לעיר אין יסודותשנוסדה לראשונה במאה ה- 8 על ידי אבן עבד אל מלכּ . מוקדמים, וייחודה בהיותה עיר חדשה החפה ממסורות דתיות עתיקות . העיר נבנתה בסמוך ובניגוד לעיר לוד הנוצרית, שהייתה מקום קבורתו של המרטיר גיאורגיוס הקדוש . לפי אחת מארבע הגרסאות לסיפור בניית 3 יחסים עכורים בין אבן עבד אל מלכּ או בין אחד מעוזריו לתושביה העיר, הנוצריים של העיר לוד הביא להקמת העיר החדשה, רמלה, שהייתה בירת המחוז מבחינה שלטונית וכלכלית . נוצרים רבים מלוד עברו לגור בה בשל 4 הכנסייה הקטנה היא מרכז רוחני - דתי לקהילה המקומית הנוצרית מרכזיותה . היוונית-אורתודוכסית ברמלה מאז ועד היום . העיר רמלה מייצגת את הפריחה והחדשנות של הקהילות היווניות- אורתודוכסיות המשרתות את העדה הערבית היווניות-אורתודוכסיות בארץ- ישראל ובעבר-הירדן בסוף המאה ה- 19 . התפתחותן מעידה על סובלנותה של האימפריה העותומנית כלפי הקהילות הנוצריות החל מהמחצית השנייה של המאה ה- 19 . הכנסייה ברמלה מציגה תוכנית עיטורית המבטאת השפעות מתקופת הרנסנס המוקדמת ועד הבארוק, שבאה לידי ביטוי ביצירה האמנותית, והיא מעידה על מקורות ההשראה שאליהם נחשפו אמניה ופטרוניה של הכנסייה . אבקש לעמוד על ייחודה של התוכנית העיטורית, החושפת בפנינו את פתיחותם המפתיעה של הפטרונים והאמנים, ששילבו מסורות מערביות חדשניות במסורת העיטור השמרנית של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית . הדיון באיקונות בכנסייה היוונית-אורתודוכסית ברמלה המוקדשת 2 . על האומיים כמייסדי רמלה ראו : שמעון גת, "העיר רמלה בימי הביניים", חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת בר אילן תשס"ד, עמ' 70 - 77 . 3 . על הנסיבות השונות להקמת העיר רמלה ראו : איריס לוי, "התוכנית העיטורית של כנסיית גיאורגיוס הקדוש ברמלה במאה ה- 91", עבודת דוקטור, אוניברסיטת בר-אילן, תשע"ה, עמ' 32 - 33 . 4 . אבן אל פרצ'י, אבו אל וליד עבדאללה בן מחמד, תאריח' עלמאא אל אנדלס , מצרים ,1966 עמ' 146 - 147 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר