פתח דבר: הפתעות ברוטינה

עמוד:14

14 ת מ ו נ ו ת מ פ ס י פ ס א ת נ ו ג ר פ י משכיל, לבוש בקפידה, והחלה שיחה אקראית . כשהערתי על התנהגותו , הנינוחה, השיב שזו טבעית לו בשל היותו בודהיסט . לתגובתי המופתעת גש לבקר את מקום המפגש של כנסייתו . לא יכולתי לסרב לטיול י הציע שנ . לנונית הראשונה שהזדמנהאנתרופולוגי בלתי צפוי זה ועצרנו את המו כרות עם אופי הארגון המדובר, מצאתי עצמיי ואולם, במקום סיור במבנה וה ת, לפני שהייתה לי הזדמנות לברר במה הנדון . מנותב מיד לתור רישום חברוּ לו י להעמיד פנים שהכ יהיה זה מצב מביך, אבל היצר המקצועי כפה על בו איבדתי שליטהשבמעמד זה נוחות-כשורה . ואולם, בהדרגה, חשתי אי אודותיה . יתר על כן, עלה בדעתי,עלמושגכל כשאני מגויס לתנועה שאין לי האם רישום זה אינו עשוי לסמן אותי ברשימה של טיפוסים בעלי נטיות ויזה לארצות הברית ? כיצד הפכתי מצופה ניטרלי ומוזרות בעת חידוש ה לחבר מן השורה באתר במסורת האנתרופולוגית, חסר קשר מחייב, תוך זמןבהתצפית ? כיצד אחזיר לעצמי את הסטטוס של הצופה החופשי ? 'ס קצר עזבתי את המקום בחברת המגייס החביב, עצרנו בסניף מקדונלד קרוב להמבורגר מהיר ונפרדנו ברכבת התחתית . , הייתה זו חוויה מאלפת לאתנוגרף שנקלע לשדה מחקר כביכול, אךאמנם המקובלות וללא הכנה מוקדמת . למרות זאת, לא הצטערתי עלללא ההגנות הצטרפותי הספונטנית על העמדת הפנים התמימה עם ראשית המפגש ו להזמנה שהובילה אותי לטריטוריה של מקום וחברה לא מוכרים . בדיעבד, קשר עם השליח המגייס ועם הארגון שאליוה לא גיליתי עניין בהמשך הצטרפתי לכאורה . יחודיות יוצאות דופן אחרות שנחרטו בזיכרוני כללו מפגשים חוויות י למשל, האירוע עת, נעימות או איום סמוי . כך-שלא היה בהם משום אי , ערב יום הכיפורים, לשנת שבתון ראשונה באמסטרדם . 6791-הגעתי ב סקרנות ותחושת קרבה היסטורית למוצא רעייתי עודדו אותנו לבקר בבית גענו להיכל המפואר לתפילת "נעילה", רעייתי פנתההכנסת הפורטוגזי . ה יה ואני נכנסתי בפתח האולם המרכזי . נבוך י לעזרת הנשים בקומה השנ בה נראה קהל עממי יותר ש מה, פניתי מיד לפינת ישיבה צדדית-במידת מגבעות גבוהות . בבהשוואה להדר הלבוש של ציבור המתפללים בחליפות ו היתי להפתעתי כמה צעירים דוברי עברית, שאחד מהםיזי לפני שבספסל נאה ומטופח, לבוש בז'קט קטיפה, הכריז תוך כדי שיחה עם חבריו בקול י : "אני מרוקאי מלוכלך ממגדל העמק" . הייתה בכך משום י זנ ושהגיע לא תחבר כנראה שראיתי אותו מאוחר יותר מעיקר הפגנה אירונית של הישגיו, ב

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר