פרולוג — על הספרות המגויסת

עמוד:12

12 | ספ ר ו ת ק נ ו נ י ת מ ג ו י ס ת האחרים, בעוד שספר מלכים מעדיף את הגרסה ההיסטורית של מלכי יהודה על זאת של מלכי ישראל . גם ספר דברי הימים תומך בקואליציית השבטים של יהודה ובנימין נגד כוחות מחוגים המתייחסים על שבטי ישראל האחרים, כגון תושבי שומרון . כל אחד מהנביאים מייצג דעות, אינטרסים וקבוצות חברתיות שונות . יחזקאל תומך בכוהנים מבית צדוק נגד חוגי כהונה מבתי אב אחרים ומביע הסתייגות מבית המלוכה הדוידי . ספרי עזרא ונחמיה תומכים בשבי ציון משבט יהודה, בנימין ולוי נגד הנותרים בגולה מחד גיסא ונגד האוכלוסייה שלא גלתה מארץ ישראל מאידך גיסא . ספרי דברי הימים הם תומכים נלהבים בבית המלוכה הדוידי . נראה שניתן לייחס את מרבית הכתובים המקראיים לחוגים דתיים, חברתיים וגאופוליטיים שפעלו בשעתם בקרב האוכלוסייה הישראלית, בארץ ובגלות, והמבטאים דעות ואינטרסים של קבוצות אוכלוסייה שונות . גלות שומרון ואחריה גלות יהודה הביאו להרס המבנה החברתי הקודם ולחיפושי דרך ליצירת מוסדות ודפוסי חיים חדשים של הישראלים שנותרו בתחומי ארץ ישראל . במקביל התפתחו ריכוזי אוכלוסייה ומבנים חברתיים חדשים בגלויות השונות, ובראשן גלויות מסופוטמיה ומצרים . אין ספק שהתגבשותן של החברות הישראליות החדשות, אשר ביקשו לשמר את הסולידריות הדתית והגזעית, לוּוְתה בהִווצרות מעמדות, כִּתות ומסגרות פוליטיות חדשות שנאבקו על הדומיננטיות בחברה הישראלית בגלויות השונות . המאבקים הפוליטיים והאידיאולוגיים בקרב בני ישראל החיים בארץ ישראל ובתפוצות הגולה גברו במאה השלישית לפנה"ס במקביל ובהשפעת הכיבוש המוקדוני והמלחמות בין ממלכת הסלווקים שבצ פון וממלכת התלמיים המצרית . בעוד שהריב בין תומכי המקדש הירושלמי לבין השומרונים תומכי המקדש בהר גריזים החל עוד בתקופה הפרסית, הביאה התקופה ההלניסטית להִווצרות קבוצות יריבות חדשות : הפרושים, הצדוקים, האיסיים, הבייתוסים, אנשי כת היחד ואחרים . במקביל התגברו גם השאיפות הלאומיות שהביאו לעלייתו של בית חשמונאי כהנהגה פוליטית ודתית . מאבקי הכוח בין הקבוצות היריבות בקרב בני ישראל בתקופה ההלניסטית התבטאו גם במלחמת תעמולה, שעיקרה 3 על רקע זה מופיעות גירסאות שונות של כתביחיבורים דתיים וספרותיים . הקודש המקראיים ותרגומיהם ליוונית, שבהן בעלי-עניין משַנים בזהירות 3 חיוטין ( 2003 ) , ע' 269 - 282 .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר