מבוא

עמוד:10

ה צעה לסדר 1053 להסדרה חלופית של חוקת החירום, ובמיוחד את הצעת "חוקה בהסכמה" של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שהסדר החירום שהוצע בה ( "כנסת זוטא" ) עודכן בעת האחרונה . 6 פרק ג בוחן מהם העקרונות הדמוקרטיים שיש לצקת לחוקת החירום של ישראל, ומשתמש בעקרונות שנדונו בספרות המחקר בשנים האחרונות . פרק ד משווה את יישומם של העקרונות האלה בחוקות של מדינות אחרות, ובוחן במיוחד את הדרכים החוקיות שמדינות צעדו בהן בהתמודדותן עם אתגרי מגפת הקורונה . פרק ה מתאר כמקרה מבחן את התמודדות הממשלה בישראל עם מגפת הקורונה, מתוך השוואה להתמודדותה עם המגפה באמצעות תקנות חוק הקורונה, מנתח את ההבדלים בין שני הנתיבים ומציג מסקנות כיצד, לדעתנו, יש לתקן את הוראת סעיף 39 לחוק-יסוד : הממשלה, קרי כיצד יש להגדיר מחדש את גבולות סמכותה של הממשלה להתקין תקנות שעת חירום . בסיכום מוצגת הצעה לתיקון חוק-יסוד : הממשלה . 7 6 מרדכי קרמניצר ונדיב מרדכי "שעת חירום, סדר פעולות והצורך ב'כנסת זוטא'" פרלמנט 86 ( 2020 ) . 7 התמקדותנו היא בנקודת המבט של המכונן, קרי בשאלת תיקון חוק – יסוד : הממשלה . בכך נבדל מחקרנו מהמחקר של עו"ד לילה מרגלית, שהתמקדה בשאלת פרשנותה הראויה של הוראת סעיפים 38 ו – 39 לחוק היסוד, ובעיקר באופייה של ההכרזה של הכנסת על מצב חירום — מנקודת הראות של הדיון השיפוטי . ראו לילה מרגלית על חשיבות ההכרזה הספציפית על מצב חירום : הסדר החירום הקבוע בחוק – יסוד הממשלה בראי משבר הקורונה ( הצעה לסדר ,39 המכון הישראלי לדמוקרטיה 2021 ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר