מבוא

עמוד:9

ת קנ ות שעת ח ירום : הצעה לר פ ור מה ח וקתי ת 9 התקינה הממשלה עשרות תקנות שעת חירום, יותר מבכל שנה אחרת בתולדות מדינת ישראל . 3 כמה חודשים אחרי פרוץ המגפה חוקקה הכנסת את החוק המכונה "חוק הקורונה", 4 שהגדיר את סמכויותיה של הממשלה בעניין ההתמודדות עם המגפה . חוק הקורונה הגדיר את סמכויות הממשלה להתקין תקנות לפי חוק הקורונה, ולאחר חקיקתו הפסיקה הממשלה להתקין תקנות שעת חירום ובמקומן הותקנו תקנות מכוח חוק זה . השימוש המסיבי של הממשלה בתקנות שעת חירום כדי להתמודד עם השלכות מגפת הקורונה בחודשים הראשונים להתפרצותה הוא הזדמנות לבחון שוב את ההסדר החוקתי המגדיר את סמכותה של הממשלה בעניין זה . נוסף על כך, המעבר מנתיב תקנות שעת חירום לנתיב תקנות חוק הקורונה מאפשר להשוות בין המגבלות המשפטיות על התקנת תקנות שעת חירום לבין המגבלות המשפטיות על התקנת תקנות לפי חוק הקורונה, ובין האפקטיביות של כל אחד מהנתיבים האלה . 5 במילים אחרות, השימוש רב-ההיקף שנעשה בתקנות שעת חירום מזמן מקרה מבחן להוצאה אל הפועל של ההסדר הקבוע בסעיף 39 לחוק- יסוד : הממשלה המגדיר את סמכויות הממשלה להתקין תקנות שעת חירום, ולהעלות לדיון את השאלה אם הסדר זה רצוי מבחינה דמוקרטית — מתוך מבט רחב על השימוש במצבי חירום והדין הרצוי בהקשר זה . פרק א בהצעה לסדר זו מציג את חוקת החירום של ישראל ( סעיפים 38 ו- 39 לחוק-יסוד : הממשלה ) , וכן את חקיקת החירום של ישראל, על רקע הדיון העשיר בנושא זה בשנים האחרונות . פרק ב סוקר את היוזמות שהוצעו במרוצת השנים 3 לסקירה של כמה תקנות שעת החירום פורסמו לפי שנים, ראו ניר קוסטי ״תקנות שעת חירום : מבט עכשווי והיסטורי״ ICON - S - IL Blog ( 2020 . 7 . 7 ) . 4 חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש ( הוראת שעה ) , תש"ף - 2020 . 5 להשוואה בין שני הנתיבים : ניר קוסטי ואייל גרוס "פרדוקס חוק הקורונה" - ICON - S IL Blog ( 2021 . 1 . 12 ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר