תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 181 | הרחבת תפיסת החדשנות : לא על המו"פ לבדו התעשייה והשירותים ; התקיים תהליך שיתוף ציבור שפנה ליועצים, חוקרים ומנהלי חדשנות ; וכן התקיים מפגש שולחן עגול שהוזמנו אליו ארגונים יציגים, נציגי המגזר העסקי ונציגי הממשלה . נוסף על כך נעשה מיפוי בינלאומי רחב של כלי המדיניות שמדינות נבחרות מפעילות כדי לעודד חדשנות בקרב המגזר העסקי . מחקרנו מעלה כמה ממצאים מעניינים : ראשית, החסמים המרכזיים הן לחדשנות טכנולוגית ( דיגיטציה ) והן לחדשנות לא- טכנולוגית ( ארגונית ) עבור עסקים בישראל הם : מחסור בעובדים מיומנים, חוסר בידע מספק על הפתרונות הקיימים וקשיים בנגישות למקורות מימון . שיתוף הציבור העלה גם את האתגר הפנים-ארגוני ואת ההיבט ההתנהגותי-פסיכולוגי העומד לפני הטמעה של חדשנות משני הסוגים . מהתמונה המוצגת עולה כי פרט לחסמים חיצוניים שמוזכרים לעיל, הטמעה של חדשנות כרוכה באי-ודאות, שחרור תפיסות שמרניות והסרת התנגדויות לשינוי בתוך העסק עצמו . שנית, שני סוגי החדשנות משלימים זה את זה . למעשה, חדשנות טכנולוגית יכולה למצות את מלוא הפוטנציאל שלה רק בהינתן השקעה מספקת בחדשנות לא- טכנולוגית . התנועה קיימת בשני הכיוונים — הטרנספורמציה הדיגיטלית, כמו כל שינוי טכנולוגי, דורשת לא רק הטמעת טכנולוגיות אלא גם השקעות משלימות שחברות צריכות לבצע בתהליכים חדשים : בניהול, בשינויים ארגוניים, בבניית נוהלי עבודה, בעיצוב ובפיתוח מודלים עסקיים חדשים . שלישית, המדינות המפותחות אימצו הגדרה רחבה לחדשנות במסגרת האסטרטגיה הלאומית שלהן , ולכן הן : ( א ) מודדות חדשנות במובנה הרחב ( טכנולוגית ולא-טכנולוגית ) בסקר לאומי רשמי ותקופתי ; ( ב ) מפעילות מגוון תוכניות תמיכה ותמריצים לעידוד חדשנות במובנה הרחב . חלקן מוכוונות לסוג מסוים של חדשנות, וחלקן שמות דגש על ההיבטים המשלימים של סוגי החדשנות השונים . על מנת למנף את יתרונות החדשנות לצמיחה מכלילה יותר ולטפל בחסמים המרכזיים כפי שעלו במחקר זה, אנחנו מבקשים להציג שורה של המלצות לפי שלוש רמות : רמה אסטרטגית – המלצות מקרו לשינוי תפיסה ; רמה אופרטיבית — המלצות אופרטיביות לביסוס אקוסיסטם לחדשנות בכלל ענפי המשק, כולל גם בענפים המסורתיים ; ורמה טקטית — המלצות להתמודדות עם החסמים הספציפיים שזוהו בשטח .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר