תקצירי המאמרים

עמוד:11

תקצירי המאמרים [ 11 ] תפקיד הגוף במשנתם הלאומית של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו הרב צבי-יהודה איתי מוריוסף מטרת מאמר זה היא להנהיר את תפיסת הגוף של הראי"ה קוק ושל בנו הרצי"ה, ואת החידוש שהיה בה בהשוואה לתפיסה היהודית הקלסית . הראי"ה והרצי"ה סברו שהציונות היא תנועה לאומית יהודית שנולדה כדי להשיב את העם היהודי לזהותו הדתית המקורית ( ולא רק לריבונות בארצו ) , ולגוף, כך סברו, תפקיד בתהליך השיבה הזה . בתפיסת עולמו של הראי"ה באה לידי ביטוי הפנמה עמוקה של תפיסת העולם הציונית בראשיתה . שיתוף הפעולה שהציע עם התנועה הציונית נשען לא רק על בסיס אינטרסים משותפים ( הצלת העם היהודי וכן הלאה ) אלא גם על בסיס ערכים והערכה משותפים לשינוי שהיהדות חייבת לעבור — מתפיסה עצמית גלותית לתפיסה עצמית גאולית, מיהודי ישן ליהודי חדש . לכן סבר שחיזוק הגוף יעוררו לחיים וימלאו בחיוּת, שבשפתו הייתה שוות ערך לקדושה . בעיני הראי"ה, חיות חדורת שליחות משמעה קדושה . הרצי"ה ייצג את הציונות הדתית בשני העשורים שלאחר מלחמת ששת הימים : ציונות דתית חלוצית, פרגמטית, פעילה פוליטית ביישוב שטחי יהודה ושומרון וחדורה בתחושת שליחות לאומית ודתית . אולם כל זאת בחברה ישראלית שהפכה שסועה יותר ויותר ( בעקבות מלחמת ששת הימים ) , מגויסת פחות ( בעקבות מלחמת יום הכפורים ) , ובשלבים ראשונים של פתיחות לתרבות המערבית הליברלית . לכן סבר שחיזוק ערך הצניעות בשילוב עם אותה חלוציות וגבריות יעוררו את האותנטיות היהודית הקדומה ויבדילו אותה מההתנהגות המינית המתירנית הפושה בעולם המערבי . הצניעות החדשה כפי שתפס אותה הרצי"ה — גם אם מבחינה פרקטית לא חרגה מקוד הצניעות המסורתי ואף החמירה בו מבעבר — לא הייתה הסתרה של הגוף אלא העצמתו, כמו סימון זהות ( דומה לאדם המתעטף בדגל ) . כיסוי הגוף אמור, לפי שיטתו, להעצים את נוכחותו הן בתודעתו הפנימית של האדם הן בשדר שהוא מעביר כלפי חוץ .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר