תקציר

עמוד:9

תקציר 9 ספר זה מציע עקרונות מנחים ליצירת מדיניות בינה מלאכותית מכוונת זכויות וארגז כלים לאסדרת בינה מלאכותית . המלצות עיקריות עקרונות מנחים ליצירת מדיניות בינה מלאכותית מכוונת זכויות האדם במרכז . התכלית המרכזית של הפיתוח של בינה מלאכותית ומערכות לומדות צריכה להיות שירות המין האנושי — הן כקולקטיב הן כפרטים — באופן המיטיב עימו . עיקרון זה של חירות האדם והאוטונומיה שלו מצטרף לעקרון קידום הטוב ועקרון מניעת הנזק ומבסס ביתר שאת את החשיבות של עקרון האדם במרכז, חירות ואוטונומיה . המשמעות המעשית של העמדת האדם במרכז היא שפיתוחן של מערכות נבונות, פרישׂתן והשימוש בהן ייעשה בפועל על יסוד התפיסה הרואה בהגנה על זכויות יסוד ועל חירות האזרח עיקרון ראשון במעלה, ולא מס שפתיים שנועד להכשיר העדפת עקרונות כגון "קידום חדשנות", אינטרסים כלכליים כגון עידוד מגזר ההייטק או "הפיכת ישראל למובילה טכנולוגית גלובלית", ואף לא ייעול תהליכים במגזר הציבורי . הדמוקרטיה במרכז . למערכות מבוססות בינה מלאכותית יש פוטנציאל רב לפגוע בדמוקרטיה במובנה הרחב, הן באמצעות השפעה על השיח הציבורי ופיזור של רעיונות, הן באמצעות מכשור לשליטה, למעקב, לזיהוי ולמשטור, הן באמצעות היכולת שלהן לשמש לזריעת ספק ולערעור עצם היכולת לברר את המציאות ולהבחין בין מקור לזיוף ובין אמת לשקר . לכן יש לתת משקל רב לעיקרון "הדמוקרטיה במרכז" גם אם הדבר פוגע לעיתים בהתקדמות טכנולוגיות או בחדשנות . אוריינות דיגיטלית של מקבלי החלטות . אוריינות דיגיטלית משמעה היכולת לנתח את השוק ולהבין לאן מתפתחת הטכנולוגיה, לפחות בטווח הקצר . למשל : היכן נמצאים כספי המחקר והפיתוח של חברות הענק ומהם הפטנטים שהן רושמות כדי לעגן פיתוחים טכנולוגיים חדשים . היא כוללת גם הבנה של הדרכים המסחריות והרגולטוריות להכוונת פיתוח טכנולוגי, ומכאן גם הבנה של האחריות המוטלת על מעצבי מדיניות להשפיע על התפתחות הטכנולוגיה ולא רק להתבונן בה מן הצד . נדרש רובד ביניים בין הבנת הטכנולוגיה לבין יצירת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר