הקדמה

עמוד:10

10 חינוך במיטבו שלוש שנים שאלתי את לינדה דרלינג-המונד, יחד עם עמיתתי בטסי בראון- רוזי ( Brown - Ruzzi ) , יו״ר המרכז למדידה בין-לאומית במרכז הלאומי לחינוך וכלכלה ( NCEE ) , אם היא תסכים להוביל מחקר השוואתי בין-לאומי גדול בנושא איכות מורים, שיבדוק איך המדינות המובילות עונות על חלק מהשאלות האלה . דרלינג-המונד היא כמובן אחת מחוקרות החינוך המובילות בעולם, ומאחוריה שנים רבות של עיסוק במקצוע ההוראה . היא קפצה על ההזדמנות . מחקרים מהסוג הזה בדרך כלל נעשים על ידי חוקר מוביל עם קבוצה גדולה של סטודנטים לתואר שני, שעושים את רוב עבודת השטח . דרלינג-המונד לא אימצה את השיטה הזאת . היא אספה לתוכנית המחקר האדירה הזאת קבוצה של חוקרים מובילים מכל העולם . התוצאה היא פרויקט מרשים ויוצא דופן בהיקפו, תוצאה של שיתוף פעולה אמיתי בין חוקרים מהשורה הראשונה . אל תחפשו בספר את המדינה, תחום השיפוט או הפרובינציה לחיקוי . מה שתמצאו בו הוא תמונה שבה המדינה המתוארת ניסתה דבר אחד ולאחר מכן דבר אחר . לאחדוֹת היו הזדמנויות שלאחרות לא היו . מדינות מסוימות עבדו על פן אחד, ואילו אחרות עבדו על פן אחר . בזמן שהן השקיעו במערכת החינוך, הן גם הביטו לעבר מדינות אחרות, כדי לשאוב השראה, רעיונות וכלים . בהדרגה נחשפו תימות . אם אתם מעוניינים במודל, תצטרכו להרכיב אותו מהתימות האלה ומפסיפס של עקרונות מדיניות ופרקטיקות שתמצאו בכרך זה ובכרכים אחרים בסדרה . ולאחר מכן תצטרכו להתאים את מה שלמדתם ליעדים, לערכים ולהקשר שלכם . הספר גדוש בהשראה . חלק מהשינויים המרכזיים שמדינות אלה חוללו היו לא פחות מדרמטיים . מדינות מסוימות מרגישות שהפוליטיקה מונעת מהן לחולל את השינויים הנדרשים בחינוך המורים בהיקף הנדרש . אבל תראו איך פינלנד גמרה אומר לבטל את כל המוסדות לחינוך מורים בבת אחת והקימה במקומם מספר קטן בהרבה של מוסדות, שכולם ממוקמים באוניברסיטה מחקרית וחולקים תוכנית לימודים הקשורה קשר הדוק ליעדים הבית ספריים הלאומיים . או תראו איך שנגחאי, אשר בנתה יש מאין סולם מקצועי המעניק למורים שכר, סמכות ואוטונומיה רבים יותר ומעמד גבוה יותר ככל שהם עולים בסולם, שינתה מן היסוד את מקצוע ההוראה ממודל צווארון כחול למודל מקצועי . או חשבו על סינגפור ואוסטרליה, אשר פיתחו סטנדרטים למורים ומנהיגים בית

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר