א. קניין בכסף או בשווה כסף

עמוד:13

31ס י פ ו ר י פ ר ק א אמה בפרוטה קידושין ח ע"ב תרגוםמקור בני רב הונא בר אביןבני רב הונא בר אבין קנו אותה אמה בפרוטות בפריטיזבון ההיא אמתא לא הוו בהדייהו לא היו איתם ) פרוטות ( אותיבי נסכא עליה נתנו פיסת מתכת עליה ) כמשכון ( לבסוף התייקרה האמהלסוף אייקר אמתא באו לפני רבי אמי אתו לקמיה דרבי אמי אמר להם : אמר להו : מתכת אין כאןפרוטות אין כאן פיסת פריטי אין כאן נסכא אין כאן ההקשר לסוגיה הסוגיה עוסקת בקידושין שהחפץ אשר ניתן עבורם לא היה שווה פרוטה . שווה פרוטה עולההואבמסגרת הדיון בקידושין באמצעות חפץ שאין שאלה בדבר תקפות קידושין באמצעות משכון . בדיון על שאלה זו הביא שי לי במנה והניחרבא ציטוט של דברי רב נחמן : "רב נחמן אמר לה התקד עליהם מתוך ברייתא אנונימית : והתיב אינה מקודשת", – לה משכון "קידשה במשכון מקודשת" . התיובתא נדחתה על ידי הגמרא באמצעות סברה שהברייתא שהובאה עוסקת במקרה שקידשהּ במשכון של אחרים שניתן לו בחובם . במקרה כזה בשעת הקידושין היה המקַדש בעליו של ן, וערכו לא עתיד להשתנות עבורו . המשכו הדיון הקצר מסתיים אפוא בקבלת דבריו של רב נחמן, שקידושין אשר בהם נותן המקַדש לאשה משכון כי אין לו דמים, אינם תקפים . לחיזוק המסקנה מובאת אנקדוטה הלכתית שאינה עוסקת בקידושין אלא במקח אינו מועיל ליצור קניין . וממכר, ורב אמי פסק בה כי משכון כתחליף לדמים הדמויות בסיפור 12 . רבי אמי : שני חכמים נקראים רבי אמי ניתן להניח כי מדובר באמורא, בן 12 ישראל מבבל ושימש כראש ישיבת-האחד, אמורא בן הדור השלישי, שעלה לארץ טבריה לאחר רבי אלעזר בן פדת . השני, אמורא ארצישראלי, בן הדור הרביעי .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר