הקדמה

עמוד:8

ג : ס י פ ו ר י ם ו ה ק ש ר י ם ב מ ס כ ת ק י ד ו ש י ןרֵמ ע ש ה א ו 8 2 קטע הכולל הערות ביוגרפיות קצרות על הדמויות הנזכרות בו . י שעיקרו חקירת הסיפורהקטעים דלעיל הם מעין מבוא לקטע המרכז וניתוחו . החקירה והניתוח כוללים הסברי מילים, מושגים וביטויים, בדיקת תכנים ורעיונות, איתור קשרים בין מבנה, צורה ותוכן, ובמקרים אחדים גם התייחסויות לאחיזתם של הסיפורים במציאות ההיסטורית ולרמזים שניתן ות . לדלות מתוכם לגבי התפתחות תפיסות הלכתי כל הניתוחים מתבססים על חקירת שינויי נוסח בכתבי היד ובדפוסים הקדומים, חקירה השוואתית של טקסטים מקבילים בספרות חז"ל, ועיון בדבריהם של מפרשי התלמוד והפוסקים הראשונים . בסוף כל ניתוח מוצגות מסקנות לגבי מגמת שילובו של הסיפור הנדון מתו לעמדתה ההלכתית או הערכיתבמשא ומתן שבסוגיה ולגבי תרו מוסרית . - החיבור הראשון שמלאכתו נשלמה עוסק במסכת קידושין . בחרנו לפתוח במסכת זו משום שהיא עשירה בסיפורים בנושאי אישות וחברה העשויים לעורר עניין בציבור הרחב . החיבור נחלק לארבעה פרקים על פי פרקי המסכת, וסדר הסיפורים תואם את סדר הופעתם בגמרא . כל פרק נחלק לתתיוהדיונים בכל פרק פרקים על פי נושאים ועל פי הקשר של הסיפורים למשנה מסוימת או לדיון- פרק הובא מבוא קצר המסביר קשר זה, מכנה-מסוים בגמרא . בפתח כל תת בשמות את כל הסיפורים הנכללים בו ומציין את מראי המקום שלהם בגמרא . נים בהם וכתיבת החיבור נעשו על ידי קבוצת חקירת הסיפורים, הדיו מחקר שהונחתה על ידי פרופ' שולמית ולר והשתתפו בה החוקרים ד"ר יצחק בלאו, מיכל בלאו, ד"ר רחל גרובייס, ד"ר עודד רוזנבלום וד"ר שרה רז . אנו מביאים לפניכם את תוצאת העבודה המשותפת ומקווים ושהקריאה צְאִים מִפִּי בַּעֲלֵיהֶםוֹרָה יוֹשָׁעָה שֶׁדִּבְרֵי תּבה תערב לכם כמאמר התלמוד "בְּ מְעֵיהֶם . . . " ) ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א דף כח ע"א ( . וֹ כְּתִקְנָם הֵם עֲרֵבִים לְשׁ 2 קיימים חכמים שהביוגרפיה שלהם מופיעה כמה פעמים בהקשר לסיפורים שונים . כיוון שהחיבור הוא פרגמנטלי ואין בו רצף תוכני או רעיוני, ביקשנו לאפשר לקוראים לעיין בסיפורים בודדים ובמידע הקשור אליהם לפי בחירתם .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר