מבוא

עמוד:14

מִמַּאֲמָר לְמַאֲמָר 14 ינוי הזהות איננו שרירותי, והוא מעוגן בתכונות משותפות לשתי ואולם ש הדמויות . מה הליוס אל, אף יעקב אל . מה הליוס שמש, אף יעקב שמש . מה הליוס רכוב על מרכבה, אף קלסתר פניו של יעקב חקוק במרכבת הקב"ה, היא כסא הכבוד . כל הקביעות הנועזות האלה, מסתמכות על מדרשי חז"ל . ואכן יעקב,- עותם נוכל להבין גם את תפקידו של גלגל המזלות, שבמרכזו הליוס באמצ כמסמל את שנים עשר השבטים, בני יעקב . המדרש עוד מפרט ומזהה כל מזל ומזל עם השבט אותו הוא מייצג . כללו של דבר, המדרשים מכילים תשתית מספקת להבין את הזהות היהודית קלאסית, והצדקה מספקת להמצאותה החדשה שניתנה לאיקונוגרפיה הפגאנית ה ברצפות הפסיפס של בתי הכנסת העתיקים . המדרשים מפרשים לנו גם תמיהות אחרות בציורים, תמיהות שאינן קשורות ליסודות פגאניים, אלא לעיצוב גראפי של סיפורים מקראיים . כזה הוא לדוגמה עיצוב האיל בסיפור העקדה של בית מאמר נוסף . וכן בהסבר הציור של שני כבשיהכנסת בבית אלפא, לו הקדשתי התמיד בבית הכנסת של ציפורי . ובמיוחד פענוח "שגיאת הכתיב" בכתובת : "את הכבס אחד" באות סמך . העיצוב האיקונוגרפי של פסיפסי בתי הכנסת, נשען הרבה על המדרש, ורק באמצעותו ניתן לפרש ולהבין את הציורים . אורנמנטיקה, אלא היא גם אומנותאומנות בית הכנסת איננה רק פונקציונאלית, הבאה לשרת את הליטורגיה של בית הכנסת . פרטי הציורים מבטאים סמלים בעלי מטען רעיוני או תיאולוגי, אותו הם פורקים במפגשם עם המתפלל . הנחה נוספת הנובעת מזה, היא שמתפללי בית הכנסת הכירו את תפקידם בעבודת בית הכנסת . הנחות אלההסמלים ואת פשרם הרעיוני, ואף את מדריכות אותי בנסיון לזהות את הלבוש היהודי שהולבש על איקונוגרפיה פגאנית שאולה ולפענח את משמעותו היהודית הייחודית . הפתרונות המוצעים בזה נותנים מענה כולל גם לדמות האל במרכבה וגם לגלגל המזלות המקיף וליטורגי שלם . אותו, ומציגים מכלול רעיוני . האופי האינטרטקסטואלי אינטרטקסטואליות במקרא כתשתית למדרש השער השני : המורכב של המקרא הוא מתשתיות היסוד שלו . באמצעותו מתקיים כל הזמן דיאלוג סמוי בין פרשות שונות, בין סיפורים שונים, בין פסוקים ובין חוקים ארוג מרשת צפופה של קשרים שונים . רוצה לומר, המכלול הספרותי של התנ"ך לשוניים, תמאטיים, מבניים ורעיוניים מורכבים, המקיימים ביניהם יחסי גומלין מתמידים . יחסי גומלין אלה יוצרים ניגודים, עימותים, השלמה, אירוניה וכדומה, תופעות המכוונות את הקורא להשוות בין הסיפורים ולפענח את המסר ים ביניהן . הטמון ביחסי הגומלין הקיימ

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר