פתח דבר - לספר מהפכה

עמוד:14

הרב מאיה ליבוביץ' והרב פרופ' יהוידע עמיר 14 בן עזאי מתריס נגד דין הסוטה, הממצה הרבה מן הפטריארכליות הממאירה, ופותח בדבריו פתח רחב הן לתלמוד תורה בידי נשים והן למידה של חירות רביבחייהן . לעומתו, רבי אליעזר מבקש לאטום כל חריץ של חירות מעין זו . בין שלימוד תורה בידי נשים יעניק להן מידה של חירות בחייהן מאליעזר הודף כל כמיההודווקא משום כך הוא ובהתנהלותן, המינית והאישית, לכניסתן לעולם בית המדרש ולימוד התורה . המסורת הרבנית בעקבות רבי לאורך דורות רבים הלכהלמרבה הצער, אוזנה מלשמוע את קול החירות שהשמיע בן עזאי . כך אתאליעזר ואטמה ם מתיימריםמקצתש, נוהגים עד היום זרמים מרכזיים באורתודוקסיה הדרךםדרכיתהמשל הי, להנחיל את דרכם לחברה היהודית והישראלית רבות המבוססתתורה ושל היהדות . קשה להאמין, אך תההאחת והיחידה של על הספר, תרבות המעריכה את החינוך ומקדשת את דבר התורה ופרשנויותיה, הותירה את הנשים מחוץ למעגל המרכזי של לימוד והוראה, ו המלמדיםדאג של פרשנות ומדרש, של פסיקה ושיפוט . לאורך דורות רקיועדו כל מוסדות החינוך היהודיים המפוארים ו להשכלת הבנים בלבד, ים . לבנ בראשית המאה הקודמת, בעיקרלהופיע ניצנים ראשונים של שינוי החלו תרבותיות שבהן חיוה בהשפעת הדמוקרטיזציה של החינוך בסביבות חלקי ומהוסס . בפולין שביןבאופן, גם אם החינוך לנשים יהודים ופתיחת הקימה פעילת החינוך והסופרת החרדית שרה שנירר ,שתי מלחמות העולם מניעת שליחת הבנות לבתי ספר הייתה ר לבנות . מטרתו המוצהרת בית ספ נות בתוככי התרבות דעת ודעה לבָ בית הספר שאף להנחיל של גויים . "בית יעקב"רשת יסוד לבניין , ולמעשה, היה אבן ההיהודית הדתית החרדית . להתרחב ולהפוך לפתחים רחבים . אמנםבחומה דינם וסדקים צרים אל מדברים בלשונו של הפירוש עדייןשל העולם הדתי היהודיבחלקים גדולים ", שלפיו כְּבוּדָּה בַת מֶלֶ' פְּנִימָה בר משורר תהלים " ת ( שניתן לדְ וֵּעַ ) המְ מקומן וכבודן של נשים בתפקידי הבית ולא בהנהגה הפוליטית, החברתית, רמב"ם, משנה תורה, ראו לדוגמה, החינוכית והרבנית ) על פי תהלים מה, יד ; דומה שכל עצמו של דיבור זה הוא מלחמתבלהלכות אישות, יג, יא ( . א ם השונים שלמאסף ריאקציונרית נגד שינויי עומק המתחוללים במגזרי למורת רוחם של שמרנים ושל חסידי הסדר הישן והרע . ,החברה היהודית

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר