הקדמה

עמוד:12

מהי החבורה המוזרה הזאת שאנו עושים את דרכנו עמה ? מהו מקומנו בתהלוכה ? מנין יצאה לדרכה, לאן מועדות פניה וכיצד תתפוגג לבסוף ? כיום יכולים אנו, בני האדם, לספר את סיפור התהלוכה הזאת טוב יותר מכפי שיכולנו לספרו אי ‑ פעם . אנו יכולים לקבוע בדייקנות מרשימה מה מקנן שם בחוץ, מיליארדי שנות אור מכדור הארץ, כשם שאנו יכולים לקבוע בדייקנות מרשימה מה קרה לפני מיליארדי שנים . אנו יכולים לעשות זאת מפני שיש בידינו הרבה יותר פיסות של חידת התצרף הקרויה ידע, ולכן קל לנו יותר לברר לעצמנו איך אמורה להיראות התמונה השלמה . זהו הישג מדהים, שהושג רק בזמן האחרון . רבות מפיסותיו של סיפור המוצא שלנו השתבצו במקומותיהן בימי חיי שלי . אחת הסיבות לכך שאנו יכולים לבנות את המפות הכבירות האלה של יקומנו ושל עברוֹ היא היותנו מצוידים במוחות גדולים, ובדומה לכל האורגניזמים בעלי המוח, אנו משתמשים במוח ליצירת מפות פנימיות של העולם . המפות האלה מספקות מעין מציאות וירטואלית שעוזרת לנו להתמצא בו . לעולם איננו יכולים לראות את העולם במישרין, במלוא פרטיו ; לשם כך יידרש מוח גדול כמו היקום כולו . אבל אנו יכולים ליצור מפות פשוטות של מציאות מסובכת להפליא ואנו יודעים שהמפות האלה תואמות היבטים חשובים של העולם הממשי . התרשים המוכר של קווי הרכבת התחתית של לונדון מתעלם מרוב העיקולים והפניות, ובכל זאת עוזר למיליוני נוסעים להגיע ממקום למקום בעיר . הספר הזה מציע מעין מפה של הרכבת התחתית של לונדון להתמצאות ביקום . מה שמייחד את בני האדם מכל שאר המינים בעלי המוח הוא הלשון ‑ אמצעי תקשורת בעל עוצמה יוצאת מן הכלל, משום שהוא מאפשר לנו לשתף את זולתנו במפות העולם האישיות שלנו וליצור בדרך זו מפות הרבה יותר גדולות והרבה יותר מפורטות מאלה שיוצר כל מוח יחיד . השיתוף מאפשר לנו גם לבדוק את פרטי המפות שלנו מול מיליוני מפות אחרות . בדרך זו בונה כל קבוצה של בני אדם הבנה של העולם המשלבת את התובנות, הרעיונות והמחשבות של אנשים אחרים, בני דורות רבים, לאורך אלפי שנים . בתהליך זה של למידה קולקטיבית בנה המין האנושי, 12  היסטוריה גדולה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר