מבוא

עמוד:8

במידה כלשהי של תפארת ויראה, כמו אלה שממלאות אותנו למקרא ההיסטוריות הלאומיות הגדולות ? השתכנעתי שאנחנו זקוקים לסיפור שבו אבותינו הקדומים, הפליאוליתים והאיכרים הניאוליתים, יוכלו למלא תפקיד חשוב לא פחות מתפקידי השליטים, הכובשים והקיסרים, החולשים על חלק כה גדול של חקר ההיסטוריה . ברבות הימים התברר לי שהרעיונות הללו אינם מקוריים . ב ‑ 1986 טען ההיסטוריון העולמי הדגול ויליאם מֶקניל שכתיבת ההיסטוריות של "הישגיה ותלאותיה של האנושות בכללותה" היא "חובתו המצפונית 1 עוד קודם לכן, אך באותה רוח, כתב של מקצוע ההיסטוריון בימינו" . ה"ג וֶלס היסטוריה של האנושות, במענה לטבח ולחורבן של מלחמת העולם הראשונה . מעתה לא ייתכן שלום, הרי הדבר ברור לנו, אם לא יהיה זה שלום משותף לעולם כולו ; לא תיתכן רווחה, אם לא תהיה זו רווחה לכול . אבל לא ייתכנו שלום ורווחה לכול בלי רעיונות היסטוריים משותפים . . . באין כל דבר מלבד מסורות לאומניות צרות, אנוכיות ומנוגדות, נגזר על גזעים ועל עמים להיסחף 2 הלאה אל סכסוכים ואל חורבן . ולס הבין גם דבר נוסף : המבקש להורות את ההיסטוריה של האנושות צריך כנראה להורות את ההיסטוריה של הכול . זוהי הסיבה לכך שספרו, מתווה ההיסטוריה, הפך להיסטוריה של היקום . על מנת להבין את תולדות האנושות יש להבין כיצד הפיקה האבולוציה מין כה משונה, ולפיכך יש ללמוד את האבולוציה של החיים בכוכב הלכת ארץ, ולכן יש ללמוד את האבולוציה של כוכב הלכת ארץ, ופירושו של דבר הוא שיש צורך ללמוד את האבולוציה של כוכבים וכוכבי לכת, וזה אומר שיש לדעת את האבולוציה של היקום . כיום יש ביכולתנו לספר את הסיפור הזה בדייקנות, ברמה של דקדקנות מדעית שלא היה אפשר להשיג בדמיון בימים שבהם כתב ולס את ספרו . 8  היסטוריה גדולה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר