'בית ספר' באנציקלופדיה המצוירת של קומניוס

עמוד:12

יועד אליעז 12 מורכב מחלקים קטנים, וכדי לדעת את האובייקט צריך תחילה להכיר את חלקיו . כך, הספר מתיימר להציג את "העולם" באמצעות פירוקו לחלקים והצגתם מהגדול אל הקטן . בעמודים הראשונים של המקראה מופיעות תחילה אותיות האלף‑‑בית . כל אות מוצגת כצליל של בעל חיים מצויר . כך למשל, האות B מיוצגת בפעיית הכבש - be e e - ולצד הכיתוב מופיעה תמונה של כבש . לפי ההיגיון המסדר דברים מהגדול אל הקטן, האותיות הן הדברים הגדולים ביותר . מייד אחרי האותיות מופיע "אלוהים", ולאחריו מופיע "העולם" . בהמשך מופיעים ארבעת היסודות המרכיבים את העולם - אש, אוויר, מים, אדמה . לאחר מכן מופיעים הצמחים ובעלי החיים ואחריהם, בערך שמספרו ,36 מופיע "אדם" . הערך שמספרו 98 הוא Schola - "בית ספר" . בתמונת התחריט מסומנים מרכיביו של בית הספר בספרות 1 ‑ 12 ( להלן התמונה והפירוט ) . בספר זה אני מבקש לשחזר את מה שעשה קומניוס באנציקלופדיה המצוירת שלו בערך "בית ספר" . ברצוני לצייר תמונה המתארת ומסבירה מהו בית ספר . אלמנטים מסוימים המופיעים בתמונת התחריט יופיעו גם בספר . לדוגמה, קומניוס מציג את בית הספר כסדנה ( officina ) , כמקום שעובדים בו . היבט זה של העבודה בבית הספר יופיע גם בספר . מלאכת הכתיבה מופיעה כפעולה מרכזית שנעשית בבית הספר - המורה כותב והתלמידים כותבים . לצד הכתיבה מופיעות בתחריט מלאכת הקריאה בקול רם ומלאכת השינון . לאורך הספר אטען שמלאכות אלו של כתיבה, קריאה בקול ושינון, מלאכות על לשון ועם לשון, הן טכנולוגיות פדגוגיות בסיסיות . הלוח ממלא מקום מרכזי בתמונה, וגם בחיבור שלהלן יופיע הלוח כאובייקט מרכזי בבית הספר . שלושת הסעיפים האחרונים בתחריט של קומניוס קשורים לסמכות המורה לשלוט בהתנהגות התלמידים ואף להפעיל כלפיהם אלימות . לצד התלמידים הצייתנים, היושבים על ספסליהם וכותבים, נראים תלמידים הנוהגים ב"חוצפה וברשלנות" . למען אלה טרח המחבר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר