מבוא

עמוד:10

10 | שיגעון ההמון מתעב רִיק, ואל הריק הפוסט-מודרניסטי פלשו רעיונות חדשים, שביקשו לספק הסברים ומשמעות משלהם . היה זה בבחינת בלתי-נמנע שרעיון כלשהו יתקע יתד בארץ הנטושה . בני הדמוקרטיות העשירות של המערב בימינו לא היו יכולים פשוט להישאר האנשים הראשונים בדברי ימי העולם שאין להם כל הסבר למעשיהם על פני האדמה, ושום סיפור אינו מעניק תכלית לחייהם . על אף כל חסרונותיהם, סיפורי-העל של העבר לפחות נתנו משמעות לחיים . משהו היה חייב לענות על השאלה מה בדיוק עלינו לעשות עכשיו, חוץ מלהתעשר כמיטב יכולתנו וליהנות מכל שעשוע שמוצע לנו . התשובה שהגיחה בשנים האחרונות היא לצאת לקרבות חדשים, לפצוח במסעות נועזים יותר ולקדם דרישות שוליות יותר . למצוא משמעות במלחמה מתמדת נגד כל מי שנראה כאילו הוא ניצב בצד הלא נכון של שאלה שאך זה נוסחה מחדש, והתשובה לה השתנתה לא מזמן . המהירות הבלתי-תיאמן של התהליך הזה נגרמה בעיקר מכך שקומץ חברות בעמק הסיליקון ( ובהן בולטות גוגל, טוויטר ופייסבוק ) לא רק אוחזות עתה בכוח להכווין את מה שרוב האנשים בעולם יודעים, חושבים ואומרים, אלא אף מאמצות מודל עסקי שמסתמך, כפי שתואר היטב, על איתור "לקוחות שמוכנים לשלם כדי לשנות 2 עם זאת, אף שמתקיף אותנו עולם את התנהגותו של מישהו אחר" . טכנולוגי שרץ מהר יותר משנושאות אותנו רגלינו במאמץ לעמוד בקצב, המלחמות החדשות אינן נטולות מטרה . הקרבות חותרים תמיד לכיוון מסוים . ולכיוון הזה יש תכלית רחבה . התכלית — בלי דעת אצל אחדים, במכוון אצל אחרים — היא להטמיע בחברה שלנו מטפיזיקה חדשה : דת חדשה, אם תרצו . היסודות לשינוי הזה נוצקו במשך כמה עשורים, אך רק מאז המשבר הכלכלי של 2008 זכו לחדור אל תוך הזרם המרכזי רעיונות שהיו עד אז נחלת השוליים הסהרוריים של האקדמיה בלבד . כוח המשיכה של ערכת האמונות החדשה הזו ברור למדי . לא ברור מדוע דור שאינו יכול לצבור הון נדרש לרחוש אהבה גדולה לקפיטליזם . ולא קשה

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר