הקדמה למה לא ימין ושמאל?

עמוד:13

המדקה | 13 ל"שאלה היהודית" הציונות היא שהציעה ליהודים אזרחות במדינת לאום דמוקרטית משלהם, פתרון שיאפשר להם להיות יהודים לא רק באוהלם אלא גם בצאתם . הגלובליסטים רואים בלאומיות סכנה גם כלפי פנים, ביחס למיעוטים בתוך המדינות, וגם כלפי חוץ ביחס למדינות אחרות . בעלי תפיסה זו נוטים להדגיש את תפקיד הלאומיות בהצתת סכסוכים בינלאומיים ומלחמות . הבעיה היא, לשיטתם, שלאומיות כמו שבטיות נוטה להדגיש שלא לצורך את המבדיל בין בני אדם על חשבון המשותף לכולם . בעלי השקפות כאלו מייחסים חשיבות רבה יותר לחוק הבינלאומי, לאמנות בינלאומיות, ונוטים לתמוך במסגרות על-לאומיות — אזוריות או אפילו עולמיות . על האופק הרחוק קורץ להם חזון של אנושות מאוחדת ב"כפר גלובלי", שהוא בה בעת אינטימי ואוניברסלי, ושבו הבדלים אינם מקימים מחיצות אלא מאפשרים "גיוון" . תפיסה זו אינה מבוססת על הגדרה עצמית פוליטית, והיא תופסת את הזהות כתופעה תת-לאומית ( ולפעמים חוצת-לאומים ) המתקיימת בספרה האזרחית . במוקד השקפת העולם הזו נמצאות זכויות האדם האוניברסליות, לא זכויות האזרח הפרטיקולריות . האם אי-אפשר לומר, אם כן, שהפטריוטים הם "ימין" והגלובליסטים "שמאל" ? זו לא טענה מבוטלת . לא רק שלשמאל הייתה קריירה גלובליסטית ארוכה ומפוארת מאז האינטרנציונל הראשון, לימין השמרני יש נטייה מובהקת לקדש את המסורת הלאומית . אבל זיהוי כזה עשוי להחמיץ חלקים חשובים בתמונה . בין המתנגדים למגמות העל-לאומיות באירופה יש אנשי שמאל מובהקים הרואים באיחוד ביטוי לאינטרסים של בעלי ההון . התמיכה בברקזיט בבריטניה, מגמה לאומית מובהקת, חצתה הן את המפלגה השמרנית, הן את הלייבור . בין מתנגדיו הנחרצים ביותר

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר