פתח דבר: הדוקטור והקדוש

עמוד:13

13 "חיסול הקאסטות" הוא טקסט בן כמעט שמונים שנה של נאום שלא נישא מעולם . כשקראתי אותו לראשונה הרגשתי כאילו פסע מישהו לתוך חדר אפלולי ופתח את החלונות . קריאת דבריו של ד"ר בהימראו ראמג'י אמבדקר מגשרת על הפער בין מה שמרבית ההודים לומדים להאמין בו בבית הספר לבין המציאות שאנו חווים בחיי היום – יום שלנו . אבא שלי היה הינדו מזרם הבְּרַהמוֹאיזם . 1 פגשתי אותו רק כשבגרתי . בילדותי גדלתי עם אמי במשפחה נוצרית סורית – אורתודוקסית באַיֶמֶנֶם כפר קטן במדינת קֶראָלָה הקומוניסטית . 2 ואף על פי כן הייתי מוקפת בסדקים ובבקיעים שחרצה שיטת הקאסטות בחברה . באימנם היתה- כנסייה "פּארָיָאנית" נפרדת שבה כמרים "פאריאנים" הטיפו לקהילה של "טמאים" . 3 הקאסטות נרמזו בשמותיהם של אנשים, באופן שבו התייחסו זה לזה, במלאכות שביצעו, בבגדים שלבשו, בשפה שדיברו, בשידוכים . וחרף כל זאת מעולם לא נתקלתי במונח "קאסטות" ולו בספר לימוד אחד . קריאת נאומו של אמבדקר הסבה את תשומת לבי לתהום 1 [ התנועה הרפורמיסטית ההינדואית ברהמו סמג', שנוסדה ב - 1828 בכלכותה ( כיום קולקטה ) ] . [ ההערות המובאות בסוגריים מרובעים הן מאת העורך המדעי של המהדורה העברית . שאר ההערות במאמר הפתיחה ובכל פרקי הספר הן מאת עורך המהדורה האנגלית . ] 2 [ ב - 1957 היתה המדינה הדרומית קראלה לראשונה בהודו שמוקמת בה ממשלה קומוניסטית באופן דמוקרטי, אך בעשורים הבאים חלקו המפלגות השונות בהודו את השלטון בה . ] 3 [ משורש המילה פאריה - הנגזרת משמה של קאסטת מנודים בדרום הודו . ]

הוצאת בבל בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר