מבוא

עמוד:11

מצד אחד, התקשורת נותנת מעט מדי מידע למי שבאמת רוצה להבין את הסיפור לעומק, ומנגד, אוקיינוס המידע ברשת נותן יותר מדי . יש צורך בפלטפורמה נוספת שתיתן הקשר רחב ומידע אמין . כך נולד הפודקאסט "עושים פוליטיקה" . זה קרה לפני חמש שנים, על כוס קפה במגדלי עזריאלי בתל אביב . ישבתי עם רן לוי, העורך הראשי של רשת הפודקאסטים "עושים היסטוריה", ולשנינו לא היה ברור אם יש לזה סיכוי . הציבור הורגל שדיונים פוליטיים מתלהטים ברגע ונהפכים לקרב צעקות באולפן . לא ידענו למי תהיה סבלנות לשמוע פוליטיקאי או מומחית פורסים רעיון לעומק . מה גם שפוליטיקה אינה היסטוריה, התחום שעד אז כיכב בדירוגי ההאזנות של הפודקאסטים . היא דינמית כמו תמונת עננים במכ"ם . רק מורידים את העיניים מהמסך, וכבר התמונה מסתדרת קצת אחרת . פודקאסט, לעומת זאת, אמור להיות על ‑ זמני ולהישאר רלוונטי במשך שנים . התלבטנו, אבל החלטנו ללכת על זה . התחלנו מפרקים שבוחנים מחדש סוגיות בפוליטיקה ‑ כמו למה מנהיגים מהימין פונים שמאלה ? האם הפוליטיקה באמת הושחתה עם השנים ? ומה סוד כוחם של הלוביסטים ? ‑ ואט ‑ אט פירקנו לגורמים סוגיות פוליטיות בוערות שמעסיקות את החברה הישראלית, מהסכסוך הישראלי ‑ פלסטיני ועד לסוגיות דת ומדינה . בחנו גם שאלות בסיסיות שבדרך כלל לא מתעכבים עליהן בתקשורת, כגון כיצד מתקבלות החלטות בקבינט, איך עורכים סקרים ולמה חוק הגיוס הוא בלוף אחד גדול . הייחוד של "עושים פוליטיקה" הוא שמתחילים מהבסיס, כך שכולם באותו העמוד, ומשם בונים את מגדל הידע . המכלול יוצר תמונת ראי של הפוליטיקה הישראלית בפתח העשור השלישי של המילניום . הפודקאסט עבר מפה לאוזן וגדל בקצב מסחרר . בתוך פחות משנה וחצי הגענו למיליון האזנות במצטבר, ומאז הוכפל הנתון הזה כמה וכמה פעמים . כיום יש לכל פרק שיוצא עשרות אלפי האזנות, פחות או יותר מספר הצפיות בכותרת ראשית באחד מאתרי האינטרנט המובילים . במונחים מספריים, נהפכנו לכלי תקשורת בפריסה ארצית ואנחנו כבר לא לבד . כמעט לכל כלי התקשורת המובילים בארץ יש היום מחלקת פודקאסטים שנותנת הקשר רחב לעבודה העיתונאית . ה ‑ slow food התקשורתי נהפך למוצר צריכה המוני . מבוא  11

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר