פרק ראשון סיפור משפחתי

עמוד:14

לשדה הפוליטי של חקיקה והסדרת המרחב הציבורי, שבו מקבל לעתים הוויכוח ביניהן צביון של מאבק לחיים ולמוות . מנקודת המבט הליברלית, הסכנה הטמונה בדת ובאמונות הכרוכות בה ‑ שהמקור העליון לכל סמכות וחוק הוא אלוהים ושהדרך הראויה לחיות היא על פי המצוות שהעניק לאדם ‑ אינה רק שאמונות אלו הן בלתי ‑ רציונליות ומנוגדות לשכל הישר, אלא שהן חותרות תחת עצם הקיום הליברלי . הדת, כך חוששים ליברלים, מבקשת לשעבד את החברה כולה לתכליותיה, לכפות עליה סדר יום בדלני ומסוגר ולהגביל את חירותם של חבריה לחיות חיים חופשיים מכל כבלים חיצוניים שהם, כולל כבלי המסורת והדת . מנקודת המבט הדתית, מנגד, הסכנה בתפיסת העולם הליברלית ובאמונות הכרוכות בה ‑ שהאדם הוא המקור לכל סמכות וחוק ושהוא בן חורין לבחור כיצד יחיה את חייו ‑ אינה רק שאמונות אלו מתכחשות להתגלות האלוהית וסותרות את עקרונות הדת, אלא שהן חותרות תחת עצם קיום העולם כפי שהדת תופסת אותו . הליברליזם, כך חוששים דתיים, מבקש לחלן את העולם מכל נוכחות אלוהית, להשליט סדר יום מתירני וחסר גבולות ולהחריב מסורות שעברו מדור לדור במשך מאות ואלפי שנים . המתח בין הזהות הדתית והזהות הליברלית נתפס אפוא כעמוק ושורשי, כאשר כל זהות רואה באחרת איום על יסודות קיומה שלה עצמה . בהקשר הישראלי, המתח בין שתי הזהויות מתגלם בהגדרת המדינה כ"יהודית ודמוקרטית" ‑ צירוף מושגים לא ברור שנתפס בעיני ישראלים רבים, ליברלים ודתיים כאחד, כניסיון להכליא סוס וקרנף מתוך תקווה לקבל חד ‑ קרן . אי ‑ הבהירות מצויה כבר בהכרזת העצמאות, הקובעת שמדינת ישראל היא "מדינה יהודית" שתכבד את זכויות כל אזרחיה, בלי לציין את המושגים "דמוקרטיה" או "ליברליזם" במפורש . ההכרזה אמנם מציינת שהמדינה "תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל", וכך לכאורה מכריזה שהמדינה תחתור לשלב בין עולם הערכים הליברלי של חירות, צדק ושלום ובין עולם הערכים הדתי של מסורת נביאי ישראל . אולם אין בהכרזה כל התייחסות לתוכן מסורת הנביאים ( האם, למשל, היא כוללת גם את מצוות התורה ? ) או ליחסי הקדימות בינה ובין עקרונות החירות, הצדק והשלום, במקרה שנוצרות אי ‑ הסכמות . העמימות, כך נראה, אינה מקרית ונועדה במכוון לחמוק מהצורך להכריע בשאלה זו עצמה ‑ מה פשר היותה של מדינת ישראל דמוקרטיה יהודית וליברלית כאחד ? כך או אחרת, נוסח הכרזת העצמאות רק מדגיש את המתח הפנימי שבצירוף "יהודית ודמוקרטית" ואת אי ‑ הבהירות הכרוכה בהתכת שני 14  יהדות וליברליות : סיפור מטפיזי על שתי אחיות

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר