מבוא: "ימים מאושרים"? מאה ראשונה בעידן המודרני

עמוד:14

מבוא 14 כבר קשה ליצור שפת תרבות משותפת ובוודאי בלתי אפשרי לחברו לחוגים החברתיים שבהם התהלך הוא בעיר הבירה של ממלכת פרוסיה . ביתו של מנדלסון היה לסלון יוקרתי ונחשב של מלומדים נוצרים ויהודים שנפגשו לפנות ערב לשיחה, לשתיית קפה ותה ולבילוי חברתי של גברים ונשים מהמעמד הגבוה . "עם כל למדנותו וחריפותו", סיפר על החוויה הזו בהתרגשות הפרופסור לרטוריקה מאוניברסיטת האלה ( Halle ) כריסטיאן שיץ ( Schütz ) , "משה הוא אדם לבבי ביותר, שניחן באופי אצילי ביותר, וכה נעים לשוחח עמו" . 2 גם למאדאם קאולה הייתה זו שנה נפלאה . חיילע רפאל, בתם של רפאל יצחק בן בנימין ורבקה וסרמן, נולדה לתוך משפחות האריסטוקרטיה של יהודי החצר בדרום גרמניה . בגיל עשרים ותשע בלבד, וצעירה ממנדלסון בעשור, היא כבר הייתה נשואה ואם לחמישה, בעלת רכוש רב שירשה מאביה ואשת עסקים מתוחכמת ומצליחה בזכות עצמה . הדוכס יוזף ונצל פון פירסטנברג ( von Fürstenberg ) ] , שהקים לעצמו באזור היער השחור חצר מפוארת ונוצצת האופיינית לרבים משליטי גרמניה בדורו, העניק לה בתעודה שנחתמה ב- 29 בפברואר 1768 מעמד רשמי של "יהודיית חצר" . מעתה היא תהיה ידועה כ"מאדאם קאולה", ספקית התכשיטים והסוסים הראשית לדוכס, ובמשך עשרות שנים היא תנהל עסקי מסחר ואשראי בהיקפים גדולים ותהיה היהודייה העשירה ביותר באזור . אופנת הרוקוקו, שממנה נהנו בעיקר הקבוצות העשירות בחברה האירופית, הגיעה אז לשיאה . אלא שאף שהתגוררה בבתים מפוארים בדונאואשינגן ( Donaueschingen ) ובמקומות אחרים, הקיפה עצמה ברהיטים וכלים מסוגננים ועסקיה התנהלו עם ארמונות שהתקיימו בהם קונצרטים והצגות, השתלבותה בתרבות הזו הייתה מוגבלת מאוד . החשיפה לטעמים החדשים של אירופה לא כרסמה בזהותה היהודית המסורתית, והיא התייחסה בחשדנות למי שמשאת נפשו הייתה לחצות את גבולות המקובל . כאשר, למשל, נשלח אליה לחניכה בעסקים בחור יהודי צעיר מפרנקפורט והיא שמה לב להקפדתו המופרזת על לבוש אופנתי ופאה מפודרת, סילקה אותו "מאדאם קאולה" בבוז חזרה לביתו . "איש צעיר", היא אמרה לו, "בעסק שלנו צריך לעבוד קשה ובמאמץ מהשכם בבוקר ועד מאוחר בערב, ולא להתגנדר כמוך על פי ירחוני האפנה האחרונה" . משהו מאופייה ואישיותה מוקרן אכן מציור דיוקנה שבו היא מישירה את מבטה אל הצייר ומתבוננת בשפתיים קפוצות ובמבט נוקשה וחמור של מי שמכירה בכוחה וביכולתה להצליח בעסקים אך רחוקה מלהתמסר לרוח העידן האלגנטי . 3 ספק רב אם יהודיית החצר הזו שמעה על הרופא היהודי בן דורה אפרים לוצאטו, שבשנת 1768 הביא לדפוס בלונדון את ספר שיריו בעברית "אלה בני הנעורים" . בתולדות התחדשותה של התרבות העברית במערב אירופה הייתה זו נקודת ציון מיוחדת . 4 אמנם

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר