פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר 9 בחיבורו האחרון, הוא גם מתבקש וגם הכרחי כדי להעניק לפרקים היסטוריים משמעות . לה גוף נוטה אמנם להבחין בתקופות ארוכות טווח ( כאלף השנים של "ימי הביניים הארוכים" שמסתיימות רק באמצע המאה השמונה עשרה ) , אך הוא מודה בצורך להעמיד גבולות בתוככי זרם הזמן כדי לתפוס את השינוי . חלוקת העבר ל"פרוסות" היא הרבה יותר מאשר יצירתן של יחידות כרונולוגיות, משום ש"היא כוללת גם את הרעיון של מעבָ ר ( transition ) , של דבר אחד ההופך לאחר", ומאפשרת לבחון את שדה המתח שבין המשכיות לתמורה . 6 המאה השמונה עשרה, על המחלוקות המשמעותיות שנתגלעו בה והשיחה העֵ רנית שהתעוררה בזמנה בשאלת מעמדם וזהותם של היהודים בנסיבות מודרניות, היא שמעניקה את הלכידות לעידן הזה בהיסטוריה היהודית . בשני כרכים שכל אחד מקיף חצי מאה, ובמהלך כרונולוגי שנקודות האחיזה בו וציריו העיקריים הם סיפורי האירועים וסיפורי החיים במרחב שבין אנגליה לפולין-ליטא, בונה הספר את תולדותיה של המאה, עוקב אחר המגמות העיקריות שלה, ובעיקר נותן מקום רחב להתבוננותם ולתודעתם העצמית של בני התקופה . המאה השמונה עשרה היהודית מסחררת בדמויותיה ואירועיה . לא רק שתנועות בולטות ומשפיעות כמו החסידות וההשכלה באו אז לעולם והשבתאות אִ תגרה את העילית הרבנית, ולא רק שהתפתחו במהלכה מסלולי אמנציפציה, אינטגרציה וחילוּ ן חסרי תקדים ; המאה הזו אוכלסה בדמויות מרתקות כמו גליקל בת לייב, הבעל שם טוב, דוד ניטו, רמח"ל ( משה חיים לוצאטו ) , "היהודי זיס", יעקב עמדן, החיד"א ( חיים יוסף דוד אזולאי ) , הגאון אליהו מווילנה, שלמה מימון ואחרים, והודפסו במהלכה חיבורים מגוּונים ומשפיעים לדורות כמו ספר המדע והרפואה מעשה טוביה, ספרי ההלכה שאילת יעבץ ונודע ביהודה, האסופה התורנית מעם לועז ( בלדינו ) של יעקב כולי, שמאז הדפסתה באיסטנבול בשנות השלושים הייתה ליצירה המשפיעה ביותר במרחב היהודי-הספרדי, ספר המוסר מסילת ישרים, החיבור פורץ הדרך בפילוסופיה יהודית חדשה ירושלים מאת משה מנדלסון, כתב העת המאסף, והתניא, שקיפל בתוכו את תורת החסידות של ר' שניאור זלמן מליאדי . כמו בכל תקופה גם היהודים של המאה הזו לא היו מנותקים ומסוגרים מסביבתם . יהודי החצר פעלו בעולם פוליטי, כלכלי ותרבותי של האבסולוטיזם והברוק . תנועות דתיות של התחדשות והתלהבות קיבלו משמעות בהקשר של תופעת ההתעוררות הדתית הנוצרית, וההשכלה הופיעה כמקרה היהודי הייחודי של הנאורות . מלחמות, מהפכות ותמורות פוליטיות ששינו את מפת אירופה, כמו למשל שלוש החלוקות של פולין, זעזעו גם את היהודים . בצומת שבין ערכי הסובלנות, ההומניזם והמסורת הנוצרית צמחה והדהדה השאלה אם יוכלו יהודים להיות אזרחים ולהשתלב במרקם החברה, הכלכלה והתרבות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר