הפילוסופיה של ר' חסדאי קרשקש לאחר שש מאות שנה

עמוד:14

זאב הרוי 14 ר' יצחק אברבנאל ( 1437 – 1508 ) נדרש רבות לפילוסופיה של קרשקש בפירושיו למקרא ובחיבוריו האחרים . בפירושו לבראשית יח, כ הוא תוקף את תפיסת הדטרמיניזם הסיבתי של קרשקש ומכנה אותה 'הבל' ו'מעשה תעתועים' . 8 בפירושו לשמות כ, ב הוא דן בתפיסתו השנויה במחלוקת של קרשקש שלפיה לא ייתכן שתהיינה מצוות על אמונות, ומעיר 'וטענותיו חזקות המה' . 9 בספרו 'ראש אמנה' הוא דן בביקורתו של קרשקש על תורת העיקרים של הרמב"ם . 10 ר' אברהם שלום ( נפטר 1492 ) , פילוסוף רמב"מי ומחבר הספר 'נוה שלום', תמה עד מאוד על קרשקש שהעז לבקר את הפילוסופיה הרמב"מית . שלום נדרש באריכות לטיעוניו של קרשקש בסוגיות שונות וניסה להפריכם . בדיונו בתורת התארים של קרשקש, הוא השתמש שוב ושוב במילה 'פליאה' בגזרות שונות : 'יש להיפלא ממנו איך אמר זה', 'פליאה דעת ממני מזה החכם . . . שיכביר מלין בלי סיבה', 'נפלאתי על חכמתו איך לא בחן הדברים בכור השכל', 'ומהפלא מזה החכם וסברתו ההפוכה כמו רגע', 'כמה יש להיפלא מזה החכם איך הבהיל השומע בטענותיו' . 11 השפעת הגותו של קרשקש מצויה גם בכתביהם של הוגי דעות יהודים אחרים בספרד במאה החמש עשרה, כגון ר' שם טוב אבן שם טוב האנטי-רמב"מי ( נפטר 1430 ) , בניו הרמב"מיים ר' יוסף ( נפטר 1480 ) ור' יצחק, ונכדו הרמב"מי ר' שם טוב בן יוסף ; ר' אברהם ביבגו הרמב"מי ( נפטר 1489 ) ; ור' יצחק עראמה הרמב"מי ( 1420 – 1494 ) . ספר 'אור ה'' תפס מקום נכבד בארון הספרים הפילוסופי היהודי בספרד בתקופה שלפני הגירוש . עם זאת יחסם של הפילוסופים היהודים כלפי ביקורתו של קרשקש על הרמב"ם היה בדרך כלל מסויג . חכמי ישראל בספרד במאה החמש עשרה גילו עניין גם בספרו הפולמוסי של קרשקש 'ביטול עיקרי הנוצרים', שחובר בשפה הקטלאנית . את הספר תרגם לעברית בספרד וקראתיו "אור חיים" מלא תשובות על ספר אחד שחיבר הרב רבי חסדאי בר' יהודה . . . ויש בו ה"ן שערים . . . וחיברתי ספר אחר קראתיו "לווית חן" והם הגהות על פירוש התורה להחכם השלם הגדול קרובנו רבי לוי בן גרשם ז"ל . . . ועוד הוספתי על זה הספר שתי איגרות, קראתים "ענקים", האחת סתירות לספר אור ה' שחיבר הרב רבי חסדאי ז"ל, והשנית . . . קראתיה "מאמר הייחוד" . . . סתירות גם כן לספר אור ה', ושתי איגרות אחרות על עניין זה' . 8 אברבנאל, פירוש לתורה, ירושלים תשכ"ד, בראשית, וירא, עמ' רמא . 9 שם, שמות, יתרו, שאלה ז, עמ' קעט, קפה . 10 אברבנאל, ראש אמנה, ההדיר מנחם קלנר, רמת גן תשנ"ג, וראו ההפניות ל'קרשקש, חסדאי ( רח"ק ) ' בעמ' 198 . 11 אברהם שלום, ספר נוה שלום, ונציה של"ה, מאמר יב, דרוש א, פרקים ג – ד, ר ע"א – רה ע"ב . השוו מאמרי : זאב הרוי, 'על התהיות בתורת התארים של ר' חסדאי קרשקש', דברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ח ( תשנ"ז ) , עמ' 133 – 144 .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר