מבוא: הבעיה עם המקרה

עמוד:14

| סדרה של צירופי מקרים מוצלחים 14 לעצמנו רצפים של מאורעות והן כדי לחזות את העתיד . לכן קל מאוד לגרום לנו להאמין כי רצף כלשהו הוא דפוס משמעותי, כאשר מדובר למעשה בשרשרת של מאורעות אקראיים ובלתי תלויים . אם כן, היחסים המורכבים שיש לנו כבני אדם עם מצבים אקראיים הם תולדה של הביולוגיה שלנו . מצד אחד, ברור שאנחנו נהנים ממשחקי מזל גם אם אנחנו מפסידים בהם לעיתים קרובות . כמובן, כאשר אנחנו מפסידים, אנחנו מקבלים את ההפסד כתוצאה של ״ביש מזל" ותו לא . מצד שני, כאשר אנחנו זוכים ( ואנשים רבים אכן זוכים מדי יום ביומו ) הדבר מקבל פרשנות שונה לגמרי . מזל טוב מיוחס במקרים רבים לא למתמטיקה של המקרה, ואפילו לא ל"אסטרטגיות" ( שגויות ) של הימורים, אלא לכוחות אחרים . יש מי שמבחינתם מדובר בגמול על טוב ליבם, או על מעשים טובים, לאחרים זה מענה לתפילה . קחו למשל את נהג המשאית הקליפורני טימותי מקדניאל . ב- 22 במרס 2014 איבד מקדניאל את אשתו, שמתה מהתקף לב . למחרת הוא קנה שלושה כרטיסי לוטו מסדרה שנקראת Lucky for Life — מזל לחיים — וכאשר גירד אותם גילה שזכה ב- 650,000 דולר . מקדניאל אמר, ״אני חושב שהיא כאילו שלחה לי את הכסף הזה בשביל שאני יוכל להמשיך לדאוג לנכדים שלנו" . סיפורו קורע הלב של מקדניאל משקף את האופן שבו במשחק הגדול יותר של החיים והמוות יחסינו עם המקרה מסובכים אפילו יותר . אנשים רבים מעדיפים להתעלם לחלוטין מהאפשרות של המקרה, ולהאמין, כמו שמקדניאל אמר לכתבים, כי ״לכל דבר שקורה יש סיבה" . אבל לא כולם מאמינים בזה . נסיך המקרה ז׳אק מוֹנוֹגדל בעיר קאן, הקרובה למונטה קרלו ומפורסמת בבתי הקזינו ובפסטיבל הקולנוע הבינלאומי שלה . מונו, שהתברך בפנים של כוכב קולנוע ( עיתונאי צרפתי ידוע אחד תיאר אותו כ"נסיך" שדומה לכוכב ההוליוודי הנרי פונדה ) וגם בכישרון מוזיקלי לא מבוטל ובאינטלקט יוצא דופן, התקשה לבחור בקריירה כמעט עד גיל

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר