פתח דבר

עמוד:8

8 | תיאטרון לקהל צעיר : מחקר, יצירה ושיח בסוגות, בסוגיות ובנושאים המייחדים את התיאטרון לקהל צעיר בכלל ואת שדה התיאטרון הישראלי בפרט . פרקי השער השני עוסקים בתיאטרון שמורים יוצרים עם בני נוער במסגרות חינוכיות שונות . תיאטרון זה משלב תפיסות מעשיות של applied theatre ) ומתבסס על ידע אישי פרקטי של המוריםתיאטרון יישומי ( לתיאטרון המביימים הצגות בבתי ספר . השער השלישי כולל מסות קצרות של אנשי תיאטרון, מחזאים, בימאים ומורים, המתייחסים לעבודתם בצורה רפלקטיבית או מביעים את דעתם ואת עמדתם לנוכח תופעות ובעיות עכשוויות בתיאטרון לקהל צעיר . השילוב בין הכתיבה המחקרית לבין הכתיבה המסאית - רפלקטיבית הוא חלק מחזון הקבוצה, ששמה לה למטרה לפתח דיאלוג מפרה בין חוקרים ומבקרים לבין אנשי יצירה והוראה וכך לשלב בין הצורך של "מגדל השן" להיות מחובר לעשייה בשדה לבין הצורך של ה"שטח" לקבל משוב ולנהל דיאלוג מורכב ועקרוני . גם אם אין מחקרים המעידים על כך שאנשים שקיבלו חינוך לתיאטרון בילדותם יהיו שוחרי תיאטרון בבגרותם, ההבנה היא שהצורך באומנות הוא אוניברסלי ומתקיים לאורך כל שנות החיים ולאורך ההיסטוריה האנושית . במסגרת זו, תיאטרון לקהל צעיר הוא תופעה תרבותית מרתקת שמזמנת אתגרים חדשים במאה ה - 21 . אסופת המאמרים שלפנינו פותחת שער לדיון עשיר, פורה ועדכני שיסייע בהבנת התופעה ובקידומה . השאלה המרחפת בין הפרקים ובתוכם היא : כיצד מייצרים חוויה תיאטרונית לפעוטות, לילדים ולנוער ? השער הראשון בספר נפתח בפרק הראשון, ״בזכות תיאטרון רדיקלי לקהל צעיר״, שבו דנה שפרה שינמן בתרדמה שהתיאטרון לילדים מצוי בה ובבחירתו להימנע מחידושים רדיקליים ולהסתופף בקפסולת שביעות הרצון מהשפע הקיים . השאלה אם ייתכן תיאטרון רדיקלי לילדים, היא שאלת צומת המתייחסת לאתיקה, לאסתטיקה ולפואטיקה של תיאטרון לקהל צעיר, כאשר הדיון באתיקה מתמקד בסוגיות הקשורות ל"טאבו", המקבלות נִראוּת והופכות לתמצית הדיון ברמה האסתטית והפואטית . במסגרת הניסיון להשיב לשאלה, נדונים בפרק חמישה נושאי יסוד : מהות התיאטרון לקהל צעיר ( אפיונו והדגשת ייחודיותו ) ; אקולוגיה של תיאטרון ( גישה המפנה את תשומת הלב לתלות ההדדית בין כל מרכיבי אירוע התיאטרון באופן אחר מהראייה הרווחת ) ; תיאטרון רדיקלי לקהל צעיר ( על רקע התפיסה האקולוגית מוצגת מסגרת התייחסות תאורטית שעונה על הצורך בתיאטרון אחר לקהל צעיר ) ; "עסקי" הטאבו ועקרונותיו ( כדוגמה לתכנים רדיקליים אחרים, אישיים ופוליטיים ) ; וצורות מופע רדיקליות ( צורות אחרות של otherness ) הנשזרת בחמשתשיתוף הילדים באירוע התיאטרון ) . ה"אחרוּת" (

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר