פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר | 13 ביצירה מניעה תהליך רפלקטיבי ויוצרת הזדמנות להתפתחות אישית ולגילוי עצמי . במסגרת זו נדונים בפרק נושאים של גיבוש זהות, ערכים ודרכי התנהלות בעולם הרשתות החברתיות ובצילו . בפרק השנים - עשר, "תיאטרון דיוויזינג פוסט - דרמטי : חקר בשיטה של למידה PBL ) כהפקת בגרות בתיכון", מציגה דורית בר מודל עבודה מבוססת פרויקטים ( ליצירת הפקה פוסט - דרמטית באמצעות פרקטיקות הדיוויזינג, בהתאם לדרישות PBL Based - Project - תהליך החקר בשיטה של למידה מבוססת פרויקטים ( Learning ) . תלמידי תיאטרון בבתי ספר תיכוניים בישראל נדרשים בסיום לימודיהם להציג הפקת בגרות המבוססת על תהליך חקר בשיטה של למידה מבוססת פרויקטים, שמטרתו המרכזית היא לאפשר לתלמידים ביטוי אישי וקבוצתי . הכותבת מציעה להשיג מטרה זו באמצעות שתי פרקטיקות מרכזיות בתיאטרון העכשווי : תיאטרון דיוויזינג ותיאטרון פוסט - דרמטי . תהליך עבודה שיתופי של תיאטרון דיוויזינג מאפשר לתלמידים ליצור הפקה פוסט - דרמטית עכשווית ורלוונטית עבורם . בפרק השלושה - עשר, "סאטירה פוליטית בהפקת מגמת תיאטרון", בודק יריב שילה את גיבוש זהות האני של קבוצת תלמידי תיכון בשמינית, בתהליך הפקת המחזה הסאטירי - פוליטי ותו לא מאת אייל וייזר ( 2005 ) , שעלה בהנחייתו כחלק מבגרות חיצונית במגמת תיאטרון . הפרק בוחן את מימושו הבימתי של המחזה ומראה כיצד הגדרת זהות האני באה לידי ביטוי במרכיבים הבימתיים ובפרשנות הייחודית . הוא מראה כיצד הסוגה הסאטירית, המכילה מרכיבים וכוחות שתואמים את הלך הרוח של המתבגרים בתקופה שהם נמצאים בה, אפשרה לתלמידים לפעול מתוך חופש מוחלט ושימשה להם כפלטפורמה אידיאלית לחקר זהותם ולגיבוש הגדרה חדשה של זהות האני מתוך תהליך של הרס ובנייה . השער השלישי נפתח בפרק הארבעה - עשר, "מסביב לעולם ובחזרה לישראל - מיומנה של יוצרת", מאת יעל אנקרי ( שם במה : בת אנוש ) . הכותבת היא בימאית, מפיקה ובעלים של תיאטרון בין - לאומי עצמאי לילדים, שהרבתה להשתתף בפסטיבלים בין - לאומיים, צפתה בהצגות ונחשפה למגוון תופעות תיאטרוניות בתרבויות שונות . הפרק מתאר חוויות, תובנות ולקחים של הכותבת בנוגע לתיאטרון לילדים . היא מעלה רשמים, מנתחת אירועים שהשתתפה בהם ומנסחת תובנות עקרוניות ומעשיות מעולמה כיוצרת בתחום התיאטרון לילדים . זאת במטרה להמחיש את הצורך בתיאטרון איכותי לילדים, תיאטרון שיאפשר ליצור קשר בלתי אמצעי בין השחקנים לבין הקהל ויהיה מסוגל להעניק חוויה משנת חיים . לשם כך נדרשת הבנה של שפת התיאטרון, שפה שראוי ללמדה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר