פתח דבר

עמוד:12

12 | תיאטרון לקהל צעיר : מחקר, יצירה ושיח הקהלים לנדוד מעבר לתרבותם ומעבר לשפתם ולשהות במרחב שלישי . מצד אחד, מרחב זה פתח ערוצים להתמוססות של דפוסי פעולה בינאריים, ומצד שני, הוא האיר את יחסי הכוחות הלא - שוויוניים בין השפות . כך או כך, התרגום כפרפורמנס מבטא את המרקם הלשוני של המרחב החברתי של החוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה, אשר מאפשר את כינונה של קהילה שחווה את הכוח הטרנספורמטיבי של התיאטרון ומתהווה לזמן מה כקהילה פוליטית . העבודות שנדונות בפרק אינן מצטרפות לכלל "נוסחה" לתיאטרון רב - לשוני למבוגרים ו / או לקהל צעיר, או לסוגי תרגום חלקי או מערכת איזונים בין שפות, אלא למסע שיש בו הרבה יותר שאלות פדגוגיות ואומנותיות, לא כל שכן קשיים ומהמורות . מסע זה קורם עור וגידים במסגרת אקדמית המאפשרת יצירה אלטרנטיבית ומידה מסוימת של חירות אומנותית . בפרק העשירי, "תיאטרון בובות כמטפח את הרגישות האסתטית אצל ילדים צעירים", עוסקת יעל ניאגו בתיאטרון הבובות כתחום אומנותי רבגוני המזמן התנסות אומנותית - יצירתית רב - חושית לביטוי עצמי וקבוצתי וחוויה אסתטית - אומנותית המטפחת את הרגישות האסתטית הנחוצה להתפתחותם של ילדים . השפה הייחודית של תיאטרון הבובות וכוחה של הבובה מרתקים ילדים ומעוררים אצלם הניעה לשיתוף פעולה . החשיפה לתיאטרון בובות והעיסוק באפשרויותיו האינסטרומנטליות תורמים להתפתחות הילדים . בפרק נבחן תיאטרון הבובות כאמצעי לטיפוח הרגישות החושית, הרגשית והאינטלקטואלית בקרב ילדי גן . מוצגת תמונה כוללת של הפעלת תוכנית שעוסקת בתיאטרון בובות ומתמקדת בנושאים : סוגי בובות תיאטרון ; משחק בתיאטרון בובות ; תפאורה ועיצוב במה ; שילוב מוזיקה ואפקטים קוליים . מטרות התוכנית הן : העשרת ביטויים רגשיים ; פיתוח הניעה ללמידה ; טיפוח שפה ; טיפוח חשיבה יצירתית ; ופיתוח כשרים חברתיים וסנסו - מוטוריים . בפרק מתואר חקר מקרה של הפעלת תיאטרון בובות בגן, שכלל ראיונות עם ילדי הגן ותצפיות על פעילותם . השער השני נפתח בפרק האחד - עשר, "מעבר למסך : תיאטרון נוער יישומי כמסגרת לבחינת עמדות ולהעצמה בקרב מתבגרים בעידן הדיגיטלי", מאת דלית שמיר - גלמן . תיאטרון נוער יישומי הוא תיאטרון ששחקניו הם בני נוער היוצרים מחזות מקוריים המבוססים על חייהם . הפרק מתאר מחקר פעולה בתיאטרון שערכה הכותבת בקבוצת תיאטרון הנוער היישומי "תיאטרון נוער לנוער" בסטודיו "על הבמה" במודיעין, ובו ניתחה את תהליכי הכתיבה וההפקה של ההצגה שובר מסך . הכותבת, ששימשה כמנחה / במאית, מבססת את מחקרה על דגם מתודולוגי מקורי : "מעגל יצירה", שהוא החוליה הבסיסית בתהליך היצירה . ההשתתפות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר