פתח דבר

עמוד:10

10 | תיאטרון לקהל צעיר : מחקר, יצירה ושיח ופגיעה מינית, עוררה פולמוס בקרב הקהל בנוגע למידת התאמתה לילדים, ובסופו של דבר הורדה מהבמה . הכותב מנתח את העיבוד לסיפור המקראי ואת הבחירות הפרשניות, הדרמטורגיות והבימתיות של היוצרות תוך התמקדות בסצנה אחת : משל כבשת הרש . הוא מקשר את ההצגה לנושאים נפיצים בחברה הישראלית, כגון מקומו של התנ"ך בכינון הזהות הישראלית ובמערכת החינוך, ייצוגן של Me Too שצברה תאוצה באותן שנים . דמויות מופת מקראיות על הבמה ותנועת באמצעות השילוב בין הנושאים הללו ודרכי הטיפול האומנותי בהם, ההצגה חוצה את גבולות המקובל בישראל של תחילת המאה ה - 21 בכל הנוגע לתיאטרון לילדים, ובכך מאירה גבולות אלו ומעמידה אותם בסימן שאלה . בפרק החמישי, "לכינונה של ילדות ארץ - ישראלית : הביטוס ותרגול של זהות בתיאטרון הילדים שליד המרכז לגננות", בוחנת שלי זר - ציון את האופן שבו תיאטרון הילדים שליד המרכז לגננות הטמיע מערך של פרקטיקות פרפורמטיביות שכוננו הביטוס של ילדות ארץ ישראלית . התיאטרון לילדים ליד המרכז לגננות, מוסד אומנותי שהתגבש ב - 1933 ופעל ברציפות עד ,1955 היה התיאטרון הרפרטוארי העברי הראשון שפנה באופן בלעדי לקהל צעיר של ילדים בגיל הגן ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי . הכותבת מבקשת להראות כי התיאטרון יצר הביטוס ארץ - ישראלי אשר גונן על מושג הילדות וטיפח אותו, ותוך כדי כך בנה את המרחב הציוני - ארץ ישראלי כסביבת חיים המקושרת עם שגשוג וביטחון . הפרק השישי, "הילד כדמות של מיתולוגיה חדשה" מאת אולגה לויטן , דן בדמויות ספרותיות מפורסמות ופופולריות של ילדים – פינוקיו, אליס, פיטר פן והנסיך הקטן – ואף מציע לראותן כגיבורי מיתולוגיה עכשווית . הדיון עוסק בתפקידיהן המיוחדים של דמויות אלו, באופיין, בשורשים להיווצרותן, במעמדן בתודעת החברה המודרנית ובערכים ההומניים שהן מייצגות . מודגשים החשיבות הכפולה של דמויות ילדיות אלו עבור הקהל הצעיר והקהל המבוגר וכן מנגנונים תרבותיים שונים שמחד גיסא מצביעים על קסמה הנצחי של הילדות ומאידך גיסא, מדגישים את הערכים הבסיסיים של חופש פנימי, הוגנות ואושר שדמויות אלו מייצגות . המרכיבים המיתולוגיים של הדמויות נבחנים בהקשר של תפיסות פילוסופיות של מיכאיל בחטין ומישל פוקו, המאפשרות לראותן כנציגות המחאה הקרנבלית החגיגית וכבעלות הידע הקרנבלי המשחרר . בפרק השביעי, "'תיקון עולם' והמסע הפנטסטי בתיאטרון לקהל הצעיר : ילידים, מהגרים ונודדים", עוסק אופיר ממן במונח "תיקון עולם", מונח נזיל ואלסטי שמופנה להווה ולאחרית הימים ונקשר למיסטיקה יהודית ולרעיונות פרוגרסיביים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר