פרק 1: פסיכולוגיה מערבית ותרבות מזרחית

עמוד:14

14 | מפסיכואנליזה לתרבות - אנליזה : טיפול רגיש תרבות במטופלים מתרבויות מסורתיות והאפליה הגזעית של העבדים האפריקאים וצאצאיהם, נגבש הערכה גזענית באשר לתפקיד האב בתרבות זו ( תפקידו שולי בניהול חיי המשפחה ובדאגה לילדיו ) ולתפקוד השכלי של האפרו - אמריקאים בהשוואה לזה של שאר האמריקאים בארצות - הברית ; אם לא נתחשב בניסיון הקולקטיבי של יוצאי ברית - המועצות לשעבר, ניסיון שנרכש במשך כמה דורות של חיים במשטר קומוניסטי ( במשטר זה שני ההורים עבדו מחוץ לבית, והסבתא טיפלה בילדים ) , לא נוכל להבין את מרכזיותה של הסבתא במשפחות של יוצאי ברית - המועצות לשעבר . למעשה, הערכים והנורמות של בני תרבות מסוימת הם סיכום של הידע שנצבר במהלך התנסותם הקולקטיבית בתנאי חיים חברתיים, כלכליים ופוליטיים מסוימים . כך למשל המנהג הרווח בקרב הבדואים, ולפיו עובר אורח אמור להתארח, לסעוד ואף ללון אצל הבדואים, צמח לפני מאות שנים . מנהג זה התפתח במהלך דורות רבים של חיי נוודוּת במדבר ובהיעדרם של אמצעי תחבורה מודרניים, מסעדות ובתי מלון המאפשרים ניידוּת . בתנאים האלה היה זה הגיוני מאוד כי הבדואים יאמצו את מנהגי האירוח הללו, שכן בלעדיהם לא הייתה מתאפשרת תנועה למרחקים גדולים . התנאים הסוציו - אקונומיים הם הסיבה למנהגים רבים . כך למשל מנהגים דוגמת פרידה מאדם אשר נוסע לחו"ל והבאת מתנות מחו"ל לבני המשפחה היו "מוצדקים" לפני כמה עשורים : באותה העת נסיעות כאלו היו נדירות וכרוכות בסכנה, ומוצרים מחו"ל לא היו קיימים בארץ . במצב עניינים כזה הפרידה מהנוסע נבעה מהחשש שבני המשפחה לא ייפגשו עימו שוב, והבאת המתנות מחו"ל נועדה לענג את בני המשפחה היקרים . אף שערכים ונורמות מתפתחים בתנאים חברתיים, כלכליים, פוליטיים ואקולוגיים מסוימים, הם נשמרים גם לאחר שינוי בתנאים האלה וממשיכים להתקיים בדורות הבאים . שוליוּת תפקידו של האב האפרו - אמריקאי בארצות - הברית, תפקידה המרכזי של הסבתא במשפחה הרוסית, הרגלי האירוח של הבדואים, הרגלי הפרידה והמתנות בעת נסיעה לחו"ל – כל אלה ממשיכים להתקיים גם לאחר השתנוּת התנאים שגרמו לצמיחת ההרגלים הללו . מנקודת המבט של הבנת התרבות מבפנים ( emic ) , הערכת טיב התרבות מתבססת על בחינת הפונקציונליות שלה . ערכי התרבות והנורמות הם חלק מאמצעי ההישרדות וההתפתחות בתנאים חברתיים, כלכליים ואקולוגיים מסוימים . תפקודו ההתנהגותי והשכלי של נער בדואי אשר חי בנגב בכפר שאינו מוּכָּר ( אחד מארבעים כפרים שמתגוררים בהם עשרות אלפי בדואים ) – האוהל שהוא חי בו אינו מחובר למערכות מים, ביוב וחשמל, ובית הספר הקרוב ביותר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר