מבוא

עמוד:9

9 תחת השמש השקפות רווחות . יתר על כן, כיוון שמדובר באוסף, יש בו גם 3 אותם הקטעים שבהם מצביע אמירות שאינן עולות יפה בקנה אחד : קהלת על ההיבטים החיוביים שבחיים ועל נפלאות הטבע, מקובל לראותם כקטעים בעייתיים ויוצאי דופן, משום שהרוח השלטת 4 או משום שהוא מגיש מימרות בספר קהלת היא פסימית וקודרת 5 יש אף המייחסים את מסוימות מתוך כוונה להעמידן באור אירוני . הסתירות ואת החריגות לבעלי הוספות שונים, שאצל חלקם הגדול 6 משתקף כביכול ניסיון למתן את השקפותיו הקיצוניות של קהלת . לעומת גישה זו אנו מוצאים ניסיונות שונים למצוא בספר קהלת 7 ישנם המבקשים להציג מבנה אחדותי בספר יסודות של אחדות . כולו, וישנם המציגים מבנה ספרותי – אמנותי בקטעים או בחלקים שונים בספר . דומני שדוגמה מובהקת לכך מבין הראשונים אפשר 3 . שם, על סמך ד 9 - ,12 הנוגדים לדעתו את זו של קהלת . ראו גם קליין, המביא שורה של סתירות פנימיות : י' קליין, "מבוא לספר קהלת", בתוך : מגילות, עולם התנ"ך , תל אביב, 1996 : 162 - 166 . 4 . ראו במיוחד : ) 87 ( 7 R . N . Whybray , " Qoheleth, Preacher of Joy", JSOT, Idem , " Ecclesiastes 1 / 5 - 7 and the Wonders of Nature", JSOT, ; 98 - 87 : ) 1982 ( G . S . Ogden , " Qoheleth XI 7 - XII 8 : Qoheleth's ; 112 - 105 : ) 1988 ( ) 105 ( 13 Summons to Enjoyment and Reflection", VT, 34 ( 1 ) ( 1984 ) : 27 - 38 5 . כך למשל : ) 57 ( 21 I . J . J . Spangenberg , " Irony in the Book of Qohelet", JSOT, 69 - 57 : ) 1996 ( 6 . ראו סקירת גישות אצל : C . L . Seow, Ecclesiastes ( Anchor Bible ) , New York, 47 - 36 : 1997 . ראוי לציין במיוחד את גישתו הקיצונית של ביקל, שלפיה מצבו הנוכחי של הטקסט נובע מכך שהעורכים – הלקטנים מצאו לפניהם דפים פזורים של מימרות, שהיו ככל הנראה ערוכות בתחילה בסדר מסוים אלא שלא עלה בידם לשוב ולשחזר את הסדר המקורי, ולפיכך הסדר הנוכחי אינו אלא פרי גיבוב מקרי . ראו : G . Bickel, Der Prädiger über das Wert des Daseins, Insbruck, 1884 Seow . 7 ( שם, הערה קודמת ) אינו רואה בעמדותיו הניגודיות של המחבר חוסר אחדותיות . לדעתו, "חוכמה" יש בה גם מזה וגם מזה, ואין לזהות את קהלת דווקא כפסימיסט או כאופטימיסט, שכן העולם עצמו מלא ניגודים .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר