הקדמה

עמוד:10

10 יוסף פליישמן גיסא ישנם מדרשים המצמצמים את קיום המצוות של אברהם לשמונה מצוות בלבד ( למשל מדרש משלי לא 29 ) : "אדם הראשון נצטווה על שש מצוות, נח על אבר מן החי, אברהם על המילה, יצחק חנכו לשמונה, יעקב על גיד הנשה, יהודה על היבמה, ישראל על רמ"ח ( 248 ) מצות עשה [ . . . ] ושס"ה ( 365 ) מצוות לא תעשה" . על פי מדרש זה, אברהם שמר רק על שבע מצוות בני נח בתוספת מצוות המילה ותו לא . בתחילת דברינו נדון בקצרה ברובד המקראי של סוגיה זו . מפשטי המקראות עולה שאומנם נצטוו האבות על קיום מצוות ספציפיות - כך למשל נצטווה אברהם על המילה ( בר' יז ) , וכך גם ניתן ליעקב האיסור על אכילת גיד הנשה, בעקבות מאבקו עם האיש ( המלאך ) המתואר בבראשית לב ( פס' 33 ) - אך לא מצאנו ציווי כוללני על קיום המצוות, מה גם שהתורה עצמה ניתנה לישראל רק במעמד הר סיני . מנגד, במקרא עצמו נאמר על אברהם ( בר' כו 5 ) : "וַיִּשְמֹר מִשְמַרְתִּי מִצְווֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי", ולכאורה אפשר להבין שמדובר בציווי כוללני . כך גם ישנה אמירה נוספת על אברהם : "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" ( שם יח 19 ) . אמירה זו מלמדת אותנו שאברהם שמר את דרך ה' והעביר אותה גם לבניו אחריו, אם כי המונח "דרך ה'" מעורפל והיקפו אינו ברור . מטרת החיבור הנוכחי היא לבחון בצורה מקיפה את הרעיון של קיום מצוות על ידי אישים שונים בספר בראשית בתקופה שקדמה למתן תורה . נוסף על כך, אם היו אישים שקיימו מצוות עוד לפני מתן תורה, הרי שיש צורך להבין מהיכן הגיע אליהם הידע על אודות קיום המצוות ומהיכן הם למדו את התורה . בחיבור שני חלקים : בחלק הראשון נעסוק בספרות החיצונית ובספרות קומראן מימי הבית השני . בספרות החיצונית נכללים ספרים שונים שנכתבו בין המאה השלישית לפני הספירה ועד

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר