הקדמה

עמוד:9

9 פיזיקה קוונטית הקלסיות לטובת משהו שנראה במבט ראשון יפה פחות וברור פחות, לעיתים אפילו פרדוקסלי . בספר זה נראה שהפיזיקה הקוונטית שונה לחלוטין מהמדע הניוטוניאני שהכרנו, ואפילו מתורת היחסות, ומרחקה מהמדע 2 ישנן שאלות ששאלנו במסגרת הקלסית שלא נוכלהקלסי רב מאוד . 3 הרבהלשאול במסגרת הקוונטית . הפיזיקה הקוונטית פוזיטיביסטית יותר מהפיזיקה הקלסית : היא עוסקת במערך ניסויים, היא מציגה לנו תוצאות מבלי שנוכל להבין כיצד או מדוע התקבלו, לעיתים כל מה שהיא מספרת לנו הן התוצאות וההסתברות לקבל אותן בדיעבד . אנחנו נגררים לפוזיטיביזם לא רק כי הוא יותר נוח, אלא כי כנראה לא נוכל להשיג יותר מכך . זהו הוויכוח המפורסם בין איינשטיין לנילס בוהר המופיע כאן בפרק ה . איינשטיין סבר שהתורה הקוונטית איננה שלמה וחיפש תורה שלמה יותר בדמות התורה הקלסית שהכיר, תורת היחסות . בתורת היחסות ישנם יופי ושלמות המעידים על קיום מציאות ברורה ובלתי תלויה בנו כצופים, שלמות הקיימת בין אם אנחנו מתבוננים בה ובין אם לאו . נילס בוהר חלק על איינשטיין בטענה שמהות התורה הקוונטית שונה, ובכך לעולם לא תהיה דומה לתורה הקלסית . הסתבר בדיעבד שנילס בוהר אכן צדק, ואולם כפי שנראה הוויכוחים סביב הפרשנות הנכונה של הפיזיקה הקוונטית קיימים עד היום . הפיזיקה הקוונטית היא הצלחה אדירה מבחינת כושר הניבוי . היא מסוגלת לנבא תוצאות ניסויים ברמת החלקיק באופן מדויק ביותר . היא מסוגלת להסביר או לנבא תופעות רבות שלא ניתן להסביר באמצעות הפיזיקה הקלסית . למרות הצלחתה המעשית של התורה הרי שעקרונותיה נתונים לפרשנויות שונות ועל הפרשנות הנכונה קיים ויכוח חריף בין הפילוסופים של המדע . פיזיקאים רבים פועלים 2 . ראו 1974 , W . Heisenberg , Across the frontiers , New York : Harper & Row . 3 . במובן שיובהר בפרקים הראשונים .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר