הקדמה

עמוד:8

8 בעז תמיר 1 ישנה כאן הגדרה מחדש של המדעית והפילוסופית שלנו . האונטולוגיה הפיזיקלית, כלומר של היֵשִׁים הפיזיקליים, ומעבר לכך ישנה כאן גם הגדרה מחדש של היחסים שלנו עם אותה אונטולוגיה, כלומר היחסים שלנו כצופים, כמתבוננים בטבע, עם הטבע עצמו . אנו צופים בטבע באמצעות מכשירי מדידה, אלו יכולים להיות גם העיניים והאוזניים שלנו, מכשירי המדידה נמצאים באינטראקציה עם הטבע, והפיזיקה הקוונטית עוסקת באינטראקציה זו . לדוגמה, היכולת שלנו לתאר במדויק את הטבע, יכולת הרזולוציה שלנו, מוגבלת בשל עיקרון קוונטי שנקרא "עיקרון אי הוודאות", עיקרון פנימי שהוא חלק מהתורה . אנחנו מוגבלים אם כן בתיאור אובייקטיבי של הטבע, ואנו נראה שהגבלה זו נובעת מחוסר היכולת למדוד את הטבע מבלי להתערב במהלכו . בפיזיקה הקלסית יכולנו לכאורה לחדד את מכשירי המדידה ככל שרצינו כדי להתבונן בטבע שלא היה כלל "מודע" לכך שמישהו מתבונן בו . בפיזיקה הקוונטית כל זה משתנה, אנחנו לא יכולים להישאר "מתבוננים מהצד" . הפיזיקה הקוונטית משנה את תפיסת עולמנו לא רק בדבר האונטולוגיה הנכונה אלא גם בדבר תפקידיה של התורה המדעית כמתארת את הטבע, כמנבאת, כמסבירה . נצטרך לאמץ מובנים חדשים של "הסבר" מדעי או "תיאור" או "אובייקטיביות" מדעית . בהרבה מובנים ישנה כאן בגרות מדעית, ויתור על חלום ההסבר המכניסטי ניוטוניאני, ויתור על הריאליזם הנאיבי של איינשטיין, התפיסה בדבר קיומו של עולם יפה ומושלם, כמעט אלוהי, שאותו אנו רק הולכים וחושפים, עולם הקיים בדיוק באותו האופן, בין אם אנו מתבוננים בו ובין אם לאו . בפיזיקה הקוונטית נאלץ "להסתפק" בניבויים סטטיסטיים . זהו ויתור על היופי והשלמות של התורות 1 . ראו L . de Broglie , The revolution in physics , a non - mathematical survey of quanta , New York : Noonday Press , 1956 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר