מבוא: דרכו של מהר"ל

עמוד:11

דככו של הכרל 11 היא לשוב לדבכי התנאים והא וכאים . לתוכה שבכתב ושבעל פה היגיון שלהם, שלדידו של הכרל חופף בדכך כלל את ההיגיון הבכיא ( שלו ) , ושניתן להציג את כלליו בניסוח בהיכ, הנשען על ינוח דעי 2 על כן הכרל קיים ונתון . באחת : תוכה “דבכיה בוככין ונככין אדר . תקף את הזכם הכאשון, השכלתנות, וגילה אדישות פליאה לזכם 3 אדכבה, הוא “שיחקר בקוכא בכך שגילה ב כוון ידע השני, הקבלה . שטחי וחלקי של הקבלה ( ל של בש ות הספכים תפאכת ישכאל, נצח ישכאל, גבוכות השם, הכו זים אולי לספיכות תפאכת, נצח ודין ) ; אך אין בידע זה תוכן קבלי שי עבכ לתבניות כוללניות של ספיכות ו עבכ לשי וש בס לים אל נטכיים . בחינתו של הכרל ספכ הבהיכ והזוהכ אינם אלא דכשים, ועל כן הם כ ו אגדה, שהיא גוכם פתח 4 אולם אין בהם ידה יתכה של ש עות עבכ להגדכתם בהגותו . כ דכש ואגדה . בשי וש בתבניות אלה שבה הכרל את לב הקוכא, השכה אצלו אוויכה של שי וש נינוח ב ונחים סוכתיים, אך הוביל אותו בעצם לייתוכם ה וחלט . שלילת התיווך בין אדם לבין התוכה 5 ( שבכתב ושבעל פה ) היא העיקכון השיטתי הגדול של הגות הכרל . בדקתי גם את הדוכת ירד הכט ן, ה ציינת ב פוכש חילופי נוסחאות . ב הדוכה זו ציון יעיל אך לעתים טכיח של קבילות ו כאי קו ות . כל קום בחינת הנוסח אין על פי כוב שינויים ש עותיים . על ההוצאות ה חודשות של ספכי הכרל כאו א' גוכפינקל, “ספכי ה הכרל ב הדוכת יסוד חדשהר, ה עין 202 ( תשערב ) , ע ' 57 - 62 . 2 תפאכת ישכאל, פכק כ, סב טוכ א . 3 בכאון ציין אל נכון, שהחוויה ה יסטית נעדכת כ עט לחלוטין כתבי הכרל . הכרל אף לא נקט בכתיבה קבלית, ואין הככח שי לכונן את דבכיו על הקבלה . הכינוי “חכ י הא תר בדבכיו תייחס בדכך כלל לבעלי התל וד וה דכש . כאו ב' בכאון, “'שני יני האחדות' : הכרל, ה'שפת א ת' וה פנה הדואליסטי בחסידות פולין ה אוחכתר, בתוך א' כיינכ ( עוכך ) , הכרל : אקד ות, פכקי חיים, שנה, השפעה ( להלן אקד ות ) , יכושלים תשערה, ע ' 415 - 417 . לא ן הנ נע שההסתייגות ה וסווית של הכרל הקבלה שוכשה בעיסוק הנוצכי בקבלה, שאפיין את תקופת הכנסנס ( כסיליו פיצ'ינו, פיקו דלה יכנדולה, יוהנס כויכלין ועוד ) . אולם שוכש ההסתייגות הוא שלילת הצוכך בתיווך של תוכות שונות בין ה קוכות לבין איש ה אה השש עשכה או ז ן אחכ . העובדה שבן דוכו כינה אותו “הפילוסוף האלהיר אף היא תו כת בעובדה שהוא לא נתפס כ קובל ובהק . כאו י' יודלוב, “ הכרל פכאג, חייו ויציכתו הספכותיתר, אקד ות, ע ' 56 . 4 כאו א' גוכפינקל, “התבנית הקבלית של כתבי ה הכרלר, קבלה לו ( תשערז ) , ע ' 261 - 301 ( להלן גוכפינקל ) . 5 כאו להלן ע ' 74 - 89 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר