פרק ראשון שרה

עמוד:10

שרה האשכנזיה מלכת השבתאים 10 בשנת 1666 הביאה לדעיכת השבתאות כתנועה המונית . התנועה הפכה בהדרגה למסורת אנטינומיסטית שהייתה עתידה לעורר תנועות משיחיות אנטינומיסטיות אחרות, בהן התנועה הפרַנקיסטית, שעלתה 3 במאה הי״ט ועודנה קיימת היום בטורקיה בשם כת הדוֹנְמֶה . אף כי לכפירה של שבתי הייתה בלי ספק השפעה מקצינה על התנועה, לא הייתה התאסלמותו הסיבה היחידה לאופייה האנטינומיסטי של השבתאות בשנים הבאות . שרה הייתה אחראית באופן חלקי לכך שהתנועה השבתאית עוררה מחלוקת חריפה שנים רבות לפני המרתו של שבתי צבי לאסלאַם . ראשית, עברה של שרה לא היה נקי מרבב . בטרם נישאה, יצאו לשרה מוניטין של אישה מופקרת מינית . את המוניטין הללו רתמו מתנגדי התנועה לצרכיהם . ואולם, במקום שהתנהגות העבר של שרה תעמוד למכשול, היא דווקא סימנה אותה כבת זוג הולמת לשבתי צבי : השבתאים האמינו שהם עומדים בפתחו של עידן משיחי, וכי למשיחם ידע ישיר על אודות רצון האל . כתוצאה מכך האמינו רבים כי חוקי ההלכה כעת בטלים, שכן חוקים אלה, שלפי האמונה ניתנו למשה מיד אלוהים, נועדו לתקופת הגלות, 4 בהיעדר גישה ישירה לאל . על כן הכריז שבתי צבי על מועדים מסורתיים של צום ואבל, 5 תולדה כגון ט׳ באב, כימי שמחה על כך שהגיעו ימות המשיח . נוספת של המשיחיות הזו הייתה השחרור לכאורה של נשים מתפקידן הכנוע מבחינה הלכתית ומוגבל מבחינה מינית, כפי שטענה באופן 7 ושלא 6 נשים בלטו כנביאות בתנועה,משכנע עדה רפפורט - אלברט . 3 על האנטינומיזם של התנועה הפרנקיסטית ראו אצל גרשם שלום, ״מצוה הבאה בעבירה״, וכן, מן השנים האחרונות, Michaelson, “Conceptualizing” . החיבור של פ׳ מצ׳ייקו משנת 2016 , ערב רב כבר הפך לחיבור הסטנדרטי בנושא זה . על כת הדונמה ראו Scholem, “Crypto - Jewish Sect” ; Şişman, “Messiah” ; Şişman, Burden ; Baer, Dönme ; אלקיים, "המאמינים השבתאיים" . 4 שבתי צבי טען כי ביכולתו לדעת באופן ישיר את רצון האל דרך מה שכינה ״סוד האלוהות״ . על נושא זה ועל מערכת היחסים בין אנטינומיזם וסוד האלוהות, ראו 111 – 109 . Liebes, Jewish Myth, pp . 5 שלום, ״מצוה הבאה״, עמ׳ 20 . 6 רפפורט - אלברט, ״מעמד הנשים״ ; Rapoport - Albert, Women . Goldish, Sabbatean Prophets 7 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר