מבוא

עמוד:13

פרשנות, דרשנות ושכלתנות : מבחר מכתביו של ר' שם טוב אבן שפרוט 13 מהש"י לפחות שני דברי [ ם ] : האחד בשלמותו ומציאותו איננו מעצמו רק מהש"י . והשני שאשר יתואר בשהוא שכל ומשכיל ומושכל יחד אין זה בעצמו [ תו ] לבד אבל יצטרך לשישכיל זולתו דבר עליון נכבד ממנו והוא הש"י ; וא"כ הוא בעל רבוי שני ענינים בהכרח מאשר נשכיל אנחנו . ושאר הנבדלי [ ם ] ירבו בהם הרבויים במספר עד השכל הפועל, שהוא המשפיע על עולם ההוי [ ה ] וההפסד, יש בו אחד עשר רבויים לפי שהוא 26 משכיל עצמו ועשר [ ה ] נבדלי [ ם ] למעלה ממנו . מכאן ברור, ששם טוב סבר כי האל הוא השכל הנבדל הראשון, וכי ההבחנה בין האל לשכל הנבדל השני נעוצה בכך שהוא עילתו, ושאחדות ההשכלה אצלו היא אוטונומית ואיננה תלויה בגורמי חוץ כלשהם . משמע ששם טוב לא היה מעוניין להיכנס בוויכוח עם אבן כספי במה שלא משתייך ישירות לפרשנות המורה . דוגמה נוספת לעימות עם אבן כספי מופיעה בפירוש לפרק לז ( "פנים" ) התייחס שם טוב לטענת קדמות העולם שהוצגה בדברי אבן כספי כגישת המורה . הוא כתב : כתב אבן כספי, כי זה רמז במעשה בראשית במלת "בראשית", שתמורתו אמר דוד לפנים הארץ יסדת ( תה' קב, כו ) , וביאר המורה פי [ רושו ] , ור"ל מפני כי "בראשית" ענינו לא התחלה זמנית, כמו קודם, כי יהיה זה מחויב קדמות, וא"כ יהיה זה 27 ואין בדבריו ממש, כי אין "לפנים" מן הסבה השביעית ע"כ . תמורת "בראשי [ ת ] ", רק ספר דוד מזמן קודם אליו, כלו [ מר ] 28 בזמן קודם בעת הבריא [ ה ] , הארץ יסדת כו' . אבן כספי פירש את דעת הרמב"ם בביאור "לפנים" שבכתוב בתהלים כקדמות העולם . כל כך מפני שהרמב"ם פירש "לפנים הארץ יסדת" כקדימה זמנית 26 אוצר טוב, דף יב ע"א . 27 מהדורת ווערבלונר, עמ' 50 - 51 ( בדילוגים ) . כלומר לפי אבן כספי היה צורך להסתיר מההמון את תפיסת הקדמות לפי הגדרת הסיבה השביעית בהקדמת המורה . 28 אוצר טוב, דף כג ע"ב .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר