מבוא

עמוד:11

פרשנות, דרשנות ושכלתנות : מבחר מכתביו של ר' שם טוב אבן שפרוט 11 זובח לאלהי [ ם ] יחרם ( שמ' כב, יט ) , ואגב שהוצרך לאמרו על זה שהוא ע"ז אמרו על הכל . אמנם בשום דבר לבדו לא תמצא יעוד חרון אף רק בע"ז ; זהו הנראה לי בזה . [ כג ע"א ] ואבן כספי פי [ רש ] , שכוונת הרב למה שיבאר להיות זה הדעת בטל 18 ומי שסכלו הוא הנקצף . ודעת 17 וכן פי' נר',תלוי בו ית [ ברך ] , הרב שכל אלו היה בהם דעת בטל תלוי בו ית [ ברך ] , והוא ע"ז באמת, כי משה ע"ה להיות מראה בסנה תחלת נבואתו נתחבט עם האל כמה חבוטים כמו שמפו [ רסם ] בפ [ רק ] , כי לא החזיק באמונת הסבה הראשונה עד שהשם הודיעהו, ושם 19 שמורה על הסבה הראשונה הרמוזה . ואחר כל זה, "אהיה" עם שמסר לו מופתים מהפוך הטבעיי [ ם ] , והשם אמר לו "הלא אנכי י"י" ( שמ' ד, יא ) , שהוא מונח על הסבה הראשונה כטעם "אני פרעה" ( בר' מא, מד ) על דרך משל, והוא ע"ה לא התחזק עם כל זה באמתת הסבה הראשונה, וא [ מר ] ע [ וד ] "בי אדוני שלח נא ביד תשלח" ( שמ' ד, יג ) ; הנה מן הדין היה חרון אף י"י בו, כי תכף שהגיע לו שום פקפוק וספק בסבה הראשונה הרמוזה היה ראוי לחרון אף להיות דעת בטל תלוי 20 וכן אהרן ומרים לפי שדברובו ית [ ברך ] , והוא מן סעיפי ע"ז . במשה, כי חשבו שאין הפרש ביניהם אשר כל עלויו עליהם היה בענין הסבה הראשונה, ודאי בא לחשוב בזה דעת בטל 21 לשם מה שאינו הוא דעת בטל בש"י . וכן חברי איוב בשיחק תלוי בו ית [ ברך ] , וכן בלעם, וכן המעני [ ם ] יתומים ואלמנות יכפרו בסבה הראשונה כי יחשבו עזב י"י את הארץ ( יח' ח, יב ; ט, ט ) ואינם מאמינים רק בגלגלים ומשפטיהם . לכן לא 17 עמודי כסף ומשכיות כסף, שני פרושים על ספר המורה להרמב"ם ז"ל, מהדורת ש"ז ווערבלונר, פפד"מ תר"ח, עמ' 46 . 18 כמדומה שכאן טעה המעתיק, וסבר ששם טוב כתב "פי [ רש ] נר [ בוני ] " . למען האמת זהו המשך הציטוט מפירוש אבן כספי, וצ"ל "פ [ רק ] נד", שכן "ומי שסכלו הוא הנקצף" נלקח מהמורה א, נד . 19 על פי שמ' ג, יד . 20 כלומר גם הפקפוק בהחלטת הקב"ה מבטא סוג של עבודה זרה . 21 ייתכן שצ"ל "בשיחס" .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר