מבוא

עמוד:8

דב שוורץ 8 הראשון של המורה, החל מן ההקדמה וכלה בפרק נא . הפירוש הועתק בשולי ספר מורה הנבוכים עם פרשנים ( אפודי, אשר קרשקש ושם טוב בן יוסף אבן שם טוב ) , שנדפס בסביוניטה בשנת שי"ג . העותק מצוי בספריית קלאו 3 ( Klau ) , הנמצאת במוסד היברו יוניון קולג' ( HUC ) שבסינסינטי . לעתים ניכרים פרשן ושיטתו כבר בפרקים הלקסיקוגרפיים, כדוגמת פירושו של ר' יוסף אבן כספי, שהיה לפני אבן שפרוט . ולעתים דחו פרשני המורה את דיוניהם השיטתיים לפירושם לפרקי התארים, הוויכוח עם הכלאם וכן הלאה . דוגמה לכך היא פירושו של ר' משה נרבוני . פירוש זה הצטמצם 4 אך העמיק ביותר בפרקים העוקבים . כאמור מעטובפרקים הלקסיקוגרפיים, של אבן שפרוט נותרו לעת עתה רק הפירושים לפרקים הלקסיקוגרפיים . על כן ברצוני לבחון את שרידי הפירוש, וללמוד מהם על טיבו של החיבור לפי שרידיו . יעדים בפתח הפירוש הצהיר אבן שפרוט על מגמתו . הוא ביקש לדחוס את האידאל הרציונליסטי לפסקה קצרה . וכה כתב : אמר שם טוב בר יצחק ז"ל בר שפרוט : כוונתי בביאור זה לברר וללבן ספר מורה הנבוכים, אשר חברו רבינו הגדול הר"ם במז"ל בסודות התורה בהסרת ספיקה ולהתרת אסרה . והאיר בו עיני כל ישראל להישירם אל אמיתת האמונה הכשירה, 5 ובו ולזכך נפשם ושכלם לעמוד בטוב השי"ת ולבקר בהיכלו, 6 אוצר החיים והתענוג הנצחיי . לכן קראתי יזכו לאוצר הטוב, 7 שם ספר זה "אוצר טוב" על שמי . 3 אני מודה לד"ר יעקב פוקס שהיסב את תשומת לבי לגילוי . כן אודה לד"ר ג'ורדן פינקין על מתן האישור לפרסם את שריד הפירוש . 4 פרקים אלה נדפסו בתוך 1986 M . R . Hayoun, Moshe Narboni, Tübingen 5 על פי תה' כז, ד . המובאה מתוך דפוס סביוניטה, דף ג ע"א ( לדפוס זה ההפניות בהמשך ) . 6 ראה למשל דב' כח, יב ; תוספתא מעשר שני ה, כה ; בבלי בבא בתרא כה ע"ב . 7 כלומר "אוצר טוב" רומז לשם טוב .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר