מבוא

עמוד:12

מי כתבה קערת השבעה ? 12 ההשבעה הן למעשה חוליה אחת בשרשרת של תרבות אוריינית . המסע לגילוי הסופרות שכתבו את קערות ההשבעה יכלול חמש תחנות — ארבע מהן יתרכזו באזור הגיאוגרפי של המזרח הקרוב הקדום . המסע להרמת המסך מעל מלאכת הכתיבה של הנשים יחל בנבכי ההיסטוריה, במילניום השלישי לפני הספירה, באיתור הנשים שהיו חלק מהותי מהעולם התרבותי ומהקוסמוס המאגי של מסופוטמיה . ממרחבי העידן הקדמון, ידלג המסע לתחנתו השנייה שבממלכה הסאסאנית של העת העתיקה, אל הנשים האריסטוקרטיות ששלטו במלאכת הכתיבה . התחנה השלישית תחקור את מרחבי התרבות החומרית ותצלול אל עומקה של הנוסחה המאגית המתעגלת על דפנותיהן של קערות ההשבעה . התחנה הרביעית, היא פסגת המסע ובה יחשפו לראשונה במחקר קערות ההשבעה, שמותיהן של נשים סופרות שחתמו בשמן על ההשבעות המאגית המיוחדות שהן עצמן כתבו . לבסוף, ירחיק המסע לגילוי נשים כותבות אל האזור הגיאוגרפי של האימפריה הרומית ותחנה אחרונה זו של המסע, תציג נשים משכילות, יודעות קרוא וכתוב, שחיו באימפריה הרומית בעת העתיקה, במצרים ובאזור הים התיכון . איני שוגה בהזיות באשר ליכולת הטקסטים שאביא להלן, להבהיר ו / או לברוא מחדש את דמותן, מעשיהן ומחשבותיהן של הנשים . שחזור חייהן של נשים מן העת העתיקה אינו בר ביצוע . התהליך שיעשה כאן, הוא למעשה נבירה בתוך אוסף של נרטיבים הקשורים לנשים . מתוך אלו, אנסה ללוש צללית של האישה — זו שאחזה בקולמוס בעת העתיקה . מסע זה, ניתן לקוות, יוציא את דמותן של הנשים לאור, אל מעבר לנוכחותן הזעירה שבין השיטין ויבנה גוף של מידע המחבר מחדש בין האישה לבין הנוצה . ברצוני להבהיר בנקודה זו שספר זה אינו קורא את הטקסטים מבחינה פילולוגית כדוגמת רוב הספרים החוקרים את קערות ההשבעה ומהותם היא השפה . ספר זה מחפש ומנסה למצוא את הגיבורים / ות המשתמשים בשפה . הוא נעזר בטקסטים שהודרו על ידי יודעי ח"ן שעשו עבודת נמלים נאמנה . יש הבדל בין מבט על טקסט מבחינת אותיות ומילים לבין מבט אל מעבר לסימנים, אל הסיפור הנחשף בין השיטין ומביא אל קדמת הבמה את האנשים והנשים הדוברים את השפה והיוצרים את הטקסט . מכיוון שאנו מחפשים את הגורם האנושי — את הסופרות המוסוות מאחורי רעלת הטקסט

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר