מבוא

עמוד:12

12 מחקר מדיניות 186 | מערכת החינוך הערבית – בדואית בנגב בראייה מקומית של משפחה יהודית . תחולת העוני בקרב משפחות ערביות עמדה על % 2 . ,35 לעומת % 9 . 17 בקרב משפחות יהודיות, ותחולת העוני בקרב ילדים ערבים עמדה על % 3 . ,46 לעומת % 6 . 24 בקרב ילדים יהודים ( אנדבלד ואח', 2021 ; עואד ואח', 2022 ) . לפי נתוני סקר הוצאות משפחה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הפערים בין תחולות העוני ( אחוז העניים ) גדולים בעשר נקודות האחוז לפחות לרעת החברה הערבית ( שם ושם ) . המועסקים הערבים דומיננטיים מאוד בענפי הכלכלה המסורתית שרמת ההכנסה בהם נמוכה ( בנייה, עבודה לא מקצועית, תעשייה מסורתית, שירותי חינוך ורווחה ) , ונעדרים כמעט מענפי כלכלה מניבי הכנסות, כמו היי-טק, בנקאות, ביטוח ופיננסיים . לדוגמה, שיעור המועסקים הערבים בענף ההיי-טק הוא כ- % 5 . ,3 ואחוז הערבים במשלחי יד של ניהול בכיר הוא פחות מאחוז אחד . מצב זה אינו פוסח על ייצוג הערבים בקרב חברי הסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, העומד על כ- % 5 . 2 ( אנדבלד ואח', 2021 ; עואד ואח', 2022 ) . הפערים האלה משפיעים לרעה על הישגי מערכת החינוך הערבית ומעכבים את התפתחותה . ברוב החברות נחשבים הישגים לימודיים למסלול העיקרי לקבלת תגמול כלכלי גבוה יותר ולניעות חברתית, ומכאן החשיבות המכרעת שיש להם בקרב קבוצות חברתיות בתחתית הסולם החברתי-כלכלי . מחקרים הראו כי הישגים לימודיים גבוהים יותר מובילים לצמצום הפערים בין הרוב למיעוט מבחינת ההישגים התעסוקתיים והכלכליים, וכן מזכים את המיעוט ברווחים קהילתיים מבחינת המשאבים הפוליטיים ( בכר, 2020 ; נאסר-אבו אלהיגא וישראלאשוילי, 2021 ; חדאד חאג'-יחיא ואח', 2021 ; תחאוכו ואח', 2022 ; ; 1982 Mar’i, 1978 ; Astin, Garibaldi, 1986 ; McCauley, 1988 ; Abu - Saad, 2016 ; Kraus and Yonay, 2018 ; Zeedan, 2019 ) . מחקר זה בוחן בעין ביקורתית את מערכת החינוך הערבית-בדואית בנגב ואת הגורמים המעכבים את התפתחותה : המחסור במורים ובמנהלים איכותיים, התשתיות הפיזיות הרעועות, התקציבים הדלים, מעמדם של המורים והקונפליקט החברתי-תרבותי שלהם, הקונפליקט האישי של המורים, תוכניות הלימודים, היעדים והמטרות הבעייתיים של החינוך הערבי, הפוליטיזציה והשליטה הממסדית במערכת החינוך הערבית, שיעורי הנשירה הגבוהים, שיעורי ההצלחה נמוכים במבחני המיצ"ב ובמבחני "תמונת מצב" ושיעורי הזכאות הנמוכים לתעודת בגרות איכותית . על בסיס ניתוח הסוגיות האלה,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר