תקציר

עמוד:9

תקציר 9 ה מ ל צ ו ת ל מ ד י נ י ו ת מ ת ק נ ת ו ל ש י נ ו י מ ב נ י ב מ ע ר כ ת ה ח י נ ו ך ( 1 ) הקמת מינהל חינוך ערבי עצמאי בתוך משרד החינוך ( דומה למינהל החינוך הממלכתי-דתי ) . ( 2 ) הקמת מזכירות פדגוגית נפרדת ועצמאית לחינוך הערבי , שתעבוד בתיאום ובשיתוף פעולה עם המזכירות הפדגוגית הכללית . ( 3 ) ניסוח יעדים ומטרות רלוונטיים לחינוך הערבי בישראל , שידגישו את ההיסטוריה והתרבות הערבית, ואת הזהות הפלסטינית . ( 4 ) הערכה מחדש של תוכניות הלימודים הבית-ספריות ושל ספרי הלימוד בכל רמות החינוך הערבי , מתוך הקפדה על רלוונטיות רבה יותר לתרבות ולהיסטוריה הערבית-פלסטינית, לחיים בחברה רב-תרבותית ולדרישות שמציבה מערכת ההשכלה הגבוהה במאה ה- 21 . ( 5 ) שינוי מהותי ומקיף בשיטות ההוראה והלמידה בבתי הספר . ( 6 ) הפסקת התערבותם של גורמים חיצוניים ( שב"כ, חמולה, שלטון המקומי וכדומה ) במינויים מקצועיים בתחומי ההוראה, הניהול והפיקוח במערכת החינוך הערבית . ( 7 ) התאמת תוכניות הכשרת המורים הקיימות למאפייניה הייחודיים של החברה הערבית , על בסיס פדגוגיה רלוונטית לתרבות . המלצות ספציפיות למערכת החינוך הערבית-בדואית בנגב ( 1 ) הקצאת משאבים אנושיים וחומריים שווים לאלה הניתנים למערכת החינוך העברי בפריפריה בכל הרמות . ( 2 ) אספקת מתקנים מודרניים ( מבנים, כיתות לימוד, מעבדות מדעיות, מעבדות מחשבים, מרכזים פדגוגיים, מתנ"סים, ספריות, מועדוני נוער, אולמות ספורט וכדומה ) ליישובים הלא-מוכרים . ( 3 ) חיזוק שירותי העזר החינוכיים המקצועיים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר